Bokrecension / Frejigt / Månadens bästa bok / Resor / Spänningsutmaning

November månads läsning

Jag har inte sett några samlingsinlägg inne på Mias bokhörna för månadens bästa bok eller månadens spänning, men jag lägger i alla fall upp dem här hos mig så länge!

Månadens bästa bokTomma luften av Ann Cleeves
SpänningsutmaningenUtmarker av Arne Dahl

Jag har haft fullt upp senaste tiden, med arbetsträning, utredningar, studier och politik. Jag har inte ens hunnit pyssla något och knappt heller läst eller fotograferat. Men snart är det mesta av studierna avklarade (läser en kurs på halvfart i vår, men den här hösten visade det sig visst att jag läste mer än heltid…) så jag hoppas få bättre utrymme framöver.

Känns förstås lite galet att inte arbete men fixa att plugga. Att det funkar beror nog på flera olika saker. Det ena är att distansstudier sker nästan helt på mina egna villkor, så länge jag håller deadlines. Jag behöver inte vara uppmärksam på några andra än mig själv, vilket är helt omöjligt på arbetet när jag ska sitta i kontorslandskap. Studierna bedriver jag i mitt sovrum, med katter och varmt te, det är nästan avslappnande. Dessutom är det ett ämne som jag redan kan och där jag läst den mesta av litteraturen tidigare, av eget intresse. Nu vill jag bara ha högskolepoäng för det jag redan kan, det ser bra ut i CV:t när jag någon gång i framtiden ska söka jobb igen. Sen visade utredningen att jag trots min utmattning ändå ligger långt över medel när det gäller min mentala förmåga. I några av testerna hamnade jag till och med långt utanför skalans topposition. Så, att läsa och ta in information funkar bättre för mig än för de flesta, även om jag känner att det går mycket trögare än det brukar.

Det testerna visade var en kvardröjande utmattning som ger fysiska effekter. Jag skakar, vinglar, blir andfådd och yr, men det kommer förhoppningsvis att ge med sig med tiden. Håll tummarna!

Nu har jag i alla fall lagt in några recensioner och tidsinställt dem och sen kanske jag dessutom lyckas blogga från Orlando. Om två dagar är vi på väg!

6 thoughts on “November månads läsning

  1. Fint at du kan lese og bruke intellektet til studier, at utmattingen ikkje hindrer deg i mentale anstrengelser.
    Håpe du snart blir bra og kan bruke kroppen fysisk også.
    Det er ein lei sjukdom.

    God søndag frå Anne-Mari

Kommentera

