Bokrecension

Vilken läsmånad!

Så, nu har jag slut på recensioner, är helt ikapp med mitt läsande, och det kommer kanske bli lite mer sporadiska inlägg här under oktober. Jag pluggar tre olika genuskurser på tre olika universitet på distans, så det är mycket rapporter och studielitteratur som tar min lästid istället för det skönlitterära just nu. I dagarna har jag varvat migrän med att skriva insändningsuppgifter, några utmanande och roliga, några fantasilöst tråkiga. Det intressanta är att när jag skriver utifrån en förutbestämd form, som inlämningsuppgifterna har (hatar Harvardsystemet), så blir jag mer lockad att skriva något här på bloggen, där jag får skriva helt fritt, utan att svara på någon annans frågeställning och utan att följa en viss mall!

Tyvärr har jag inte riktigt tiden, men jag ska i alla fall utse månadens bästa bok och månadens spänningsroman innan jag återgår till mina studier. 28 böcker har jag recenserat i september, även om några av dem var lästa innan september kom. Inte det lättaste att utse vinnare, då många av dem är skrivna av några av mina favoritförfattare. Men, jag går på vilka av dem jag känner mest för, så här efteråt:

Månadens bästa bok:  Britt-Marie var här av Fredrik Backman

”Jag ÄLSKAR Britt-Marie. Där jag älskade Ove för att jag kände igen mig själv i så många av hans sidor (regler är till för att följas, håll dina överenskommelser och VARFÖR blandar folk ihop relegerad/reglerad och korrigerad/korrugerad?) så älskar jag Britt-Marie som om hon vore en syster. En syster som jag kunnat se, stöttat, peppat och umgåtts med.”

SpänningsutmaningenSlaktmånad av Lars Pettersson

”Det finns en kriminalhistoria i den här, men det här är så mycket mer. Det här är berättelsen om hur det är att leva som urfolk i dagens samhälle. Hur det är att slitas mellan det traditionella och det moderna. Kan du vara urfolk och samtidigt leva modernt? Vem får räkna sig som urfolk? Hur ska vi få Sverige att erkänna samer som urfolk, och vad skulle det innebära. Allt det här får jag parallellt med ett intressant persongalleri och fantastiska miljöer.”

Så bjuder jag på några promenadbilder från en sällsynt dag när jag både orkade gå OCH fotografera, om än bara med mobilen:

20160907-promenad-7 20160907-promenad-6

16 thoughts on “Vilken läsmånad!

  1. Läste idag att migrän kan bero på vitaminbrist… vet inte om jag tror på det 😉
    Men jag själv mår bättre nu sedan jag rensat bort å äter mer clean food… troligtvis nyttigare mat, att jag dessutom undviker gluten är ett plus.

  2. Fotograferandet har det verkligen blivit mindre av för min del, men det beror att orken inte riktigt infunnit sig. Tycker ju att det är roligt att fota, är ju till och med medlem i lokala fotoklubben. Blivit mobilbilder senaste månaderna, men hoppas att systemkameran snart kommer fram igen.

Kommentera

