Bokrecension

Bok nummer 100: Skymningsflickan

Skymningsflickan av Katarina Wennstam

20160922-skymmningsflickan

Jag ÄLSKAR Katarina Wennstams böcker. Både faktaböckerna (som är otäcka att läsa men viktiga!) och hennes skönlitterära (som är fyllda med fakta, fast invävt i handlingen). Som här, vad som händer när unga flickor misstros efter våldtäkter. Hur katastrofalt det kan vara när förövaren (och samhällets attityd) får dem att tro att de själva är orsaken till det som hänt dem, och när rättsväsendet därefter sviker dem.

Jag har sett det i min närhet, hur poliser inte tar anmälan på allvar, hur kvinnor i alla steg av rättsprocessen ständigt informeras om hur osannolik deras berättelse är och hur kvinnor av alla inblandade i processen får rådet att inte gå vidare, eftersom de bara kommer att drabbas själva. Det är en skam för ett rättssamhälle att kvinnors rättigheter behandlas så illa!

I den här boken beskrivs det genom ett systerskap, så vi får se hur illa ställt det är inom olika delar av rättsprocessen. Från polisutredningen, via åklagarens arbete till  advokaten i själva rättssalen. Allt jag hört av nära vänner läser jag om här, och Wennstam vet vad hon talar om. Det som blir en intressant skönlitterär berättelse här går att läsa direkt ur verkligheten i hennes två tidigare faktaböcker. En våldtäktsman behöver vara någon olik nämndemännen för att ens misstänkas, så om den åtalade är välbärgad vit medelklassman med ordnade förhållanden är det inte så stor chans att vinna åtalet.

Jag rekommenderar alla hennes skönlitterära böcker, men äveb faktaböckerna ”Flickan och skulden” och ”En riktig våldtäktsman”. Själv ser jag fram emot att läsa den senaste faktaboken, som kom ut i dagarna, ”Flickan och skammen”.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016:

-< <*> >-  -< <<*>> >-  Bok 100  -< <<*>> >-  -< <*> >-