Bokrecension

Britt-Marie var här

Britt-Marie var här av Fredrik Backman

20160922-britt-marie-var-har

Så har jag då äntligen kommit till den här boken! Jag läser Fredrik Backmans blogg med stort nöje, jag gillade hans ”Saker min son behöver veta om världen”, jag ÄLSKADE Ove, men var inte så begeistrad i Mormor. Mormor kändes mer som en barnbok med fabler och sagodjur. Det kan ha att göra med att jag inte gillar fantasy, men nu har jag alltså läst hur det gick för Britt-Marie, som var en bifigur i boken om Mormor.

Jag ÄLSKAR Britt-Marie. Där jag älskade Ove för att jag kände igen mig själv i så många av hans sidor (regler är till för att följas, håll dina överenskommelser och VARFÖR blandar folk ihop relegerad/reglerad och korrigerad/korrugerad?) så älskar jag Britt-Marie som om hon vore en syster. En syster som jag kunnat se, stöttat, peppat och umgåtts med. Hon är som en kollega till mig för många år sedan. Säger vad hon tycker och förstår inte alltid att även om hon inte menar något elakt så kan det uppfattas så utifrån sättet det framförs på. Min kollega var bara hjälpsam och enormt godhjärtat, men så många missuppfattade och blev upprörda. Jag vill vara hos Britt-Marie som jag var med min kollega, på plats och rätta till och få andra att se vilken härlig människa hon är!

Om jag ska vara lite kritisk så är det möjligtvis att slutet drar ut lite onödigt långt, men ohhhhh, så jag älskar själva upplösningen!

Jag grät inte och skrattade inte som jag gjorde när jag läste Ove, men jag var varm i själen under hela läsningen, en känsla som sitter kvar! Även om jag inte stämmer in på beskrivningen av fotboll, som att antingen älskar du eller hatar fotboll. Jag är ganska ointresserad… Jag spelade själv jämt fotboll som ung och älskade det, var med i några damlag men slutade när det inte längre fanns något lag där jag bodde. Jag har varit med i Änglarna, IFK Göteborgs supporterklubb, och gick på många härliga matcher när jag bodde i Göteborg under första halvan av 80-talet, men numer har jag ingen koll och inget intresse, utan att för den skull hata det…

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Nummer 96, jag kommer klara den här utmaningen utan problem!

12 thoughts on “Britt-Marie var här

  1. Tyckte oxå väldigt mkt om boken och Britt-Marie. Själv var jag ju lite trögare och det tog nåt blad eller två innan jag insåg att Britt-Marie var Britt-Marie så att säga. Kram

  2. Jag tror Britt-Marie är den av hans karaktärer som jag har känt starkast för. Just det här att hon i sin relation till Kent riktigt tycks ha fastnat i ”kvinnofällan” och verkligen vänder ut och in på sig själv för att göra de andra glada, men att det blir fel. Och ingen tackar henne för alla hennes ansträngningar, utan tar det för givet.

  3. Ping: Vilken läsmånad! | Freja funderar

  4. För en gångs skull en bok som jag har läst! Och precis som du kände jag också den där varma känslan inombords. Man kan inte annat än att tycka om Britt-Marie!

Kommentera

