Bokrecension

Rosa – den farliga färgen

Rosa – den farliga färgen av Fanny Ambjörnsson

20160913-rosa-den-farliga-fargen

Nu har jag börjat plugga genusteori, så här kommer en av böckerna som ingår i en av kurserna!

När jag växte upp, under 60-talet, bar varken jag eller min syster några rosa kläder. Till del var det nog för att det var en färg min mamma inte tyckte om, men till del var det nog också så att färgen rosa som flickfärg inte fått så starkt genomslagskraft än. Jag, min syster och min bror hade i stort sett likadana kläder, och de flesta kläderna vi hade var ärvda från bekantas barn och gick sen vidare till andra bekantas barn.

När mina barn var små, i början av 2000-talet, hade det verkligen förändrats och efter vad jag ser och hör har det bara blivit mer och mer uppdelat mellan flick- och pojkkläder. Jag får så stor igenkänning av att läsa den här boken där författaren pratat med föräldrar och barn om vem som kan bära rosa och när. Vi köpte inget rosa alls, men fick en del i present. Det använde vi inte, eftersom vår dotter alltid var för muskulös för att kunna ha de snäva flickplaggen.

Våra barn var ganska normbrytande, även de hade mest ärvda kläder, och fick de välja själv så ville de ha de klara basfärgerna, varken de murriga pojkkläderna eller de rosa flickkläderna. Det innebar att omgivningen alltid könade dem fel. Mina barn brydde sig inte om det, men det var intressant att se hur otroligt pinsamt de som felkönade tyckte det var att ha gjort det. Det verkar vara av största vikt att direkt kunna se om ett barn är flicka eller pojke, och däri ligger nog en del av anledningen till att kläder är så könade.

Jag har, som ni vet, arbetat många år inom statliga myndigheter, som till exempel försvarsmakten. Bara de allra självständigaste och/eller mest modemedvetna av mina manliga kollegor kunde någon enstaka gång bära ett rosa plagg. Det var en färg som inte alls fick plats vare sig på arbetet eller på fritiden för de flesta, så jag känner igen mig även i det den här boken skriver om det. Det motsägelsefulla att samtidigt som rosa är en uttalad småflicksfärg så kan den även signalera status och makt om rätt man bär den..

Jag har på senare år själv börjat använda mer rosa. Jag är tant nu och kan göra som jag vill, behöver inte bry mig om vad andra tycker. Så numer är rosa en aktivistfärg för mig. En färg som låter mig ta plats, så även den delen av boken gav mig mycket igenkänning, där författaren träffat olika aktivister som använder rosa som signalfärg. Men det puderrosa gillar jag fortfarande inte, det ska vara knalligt!

Om du är intresserad av hur det kommer sig att just rosa blivit en så speciell färg och vilka uttryck det tar sig, eller om du bara är intresserad av genus rent generellt, läs den!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 95! Nu är det verkligen nära! Undrar hur jag ska fira bok 100? och undrar hur många böcker det slutligen kommer att bli?

13 thoughts on “Rosa – den farliga färgen

  1. Jag är ju så galen (!) att min favoritfärg från det jag var tonåring har varit rosa 🙂 vad sägs om rosa köksluckor, min far målade om köket i det hus jag hyrde så jag fick rosa 🙂
    jag har rosa koppel å Bullen har rosa halsband… Elin däremot har varit mera lila även om rosa varit en central färg. Jag väljer alltså allt efter färg å då är rosa nr 1 😀

    • Just det togs upp i boken, hur rosa på män ofta visar på nån som leder, är stark, vågar stå ut! Alltså nått helt annat än när en kvinna bär rosa!

  2. Intressant det där med färger. Jag minns från min uppväxt att det var mest basfärger och pastellerna var ännu inte i ropet. Våra barn har haft mycket glad färger men även rosa och ljusblått har förekommit. Själv tycker jag mycket om rosa men är nog allätare i mitt färgval.

    Däremot är jag mycket bestämd på en punkt och det är att jämlikheten mellan könen har inte ett dugg med färger att göra. Man behöver inte vara lika för att vara jämlika 😀

    • Håller med att jämlikhet inte betyder lika, men irriterar mig på hur vi av media och marknad slussas in i att så tydligt köna våra barn. Inte bara med färg utan även med mönster och, det värsta av allt, klädernas förmåga att underlätta och tåla vilda lekar!

  3. Jag hade en rosa period på 80-talet. Målade hallen väldigt rosa och sen ville jag också måla huset vi köpte rosa. Är glad att Anders hejdade mig där 🙂
    En rosa klädperiod har jag också haft, men mestadelen av min livstid har gått i rött 😀

  4. Jag läste den här tidigare i år och tyckte att den var väldigt spännande. Det kapitel jag nästan tyckte var mest spännande var det om småbarnsföräldrars relation till färgen rosa. Hennes Vad är queer? är också väldigt bra.

  5. Å, den boken vill jag läsa! På något sätt har de flesta numera en relation, en inställning till just rosa, förklaringen till det kanske finns i boken? Själv är jag ingen rosa person, inte ens som motreaktion till min uppväxt. Det kanske har att göra med att jag inte tycker att jag passar i rosa. Vår ena dotter älskar dock rosa. Jag tror inte att det ligger några värderingar i färgen hos henne, hon tycker bara att det är fint.

  6. Haha jag älskar Liftarens guide till galaxen! Har läst den flera gånger och har nog sällan skrattat så mycket åt någon bok.=D

    Din bok här verkar jättebra, måste läsa den. För många år sedan läste jag Nina Björks bok ”Under det rosa täcket”, så himla bra!

    Det har tagit mig många år att vilja bära rosa plagg. Som barn avskydde jag allt ”tjejigt” och den känslan satt i länge. Jag avskyr den här indelningen i tjejigt/killigt. Jag har alltid gillat det ”killiga” bättre, det är först nu i vuxen ålder som jag gärna bär rosa.

    Nu kan rosa faktiskt betyda att jag är tillräckligt säker på mig själv att jag inte är rädd att det rosa ska placera mig i ett fack där jag inte hör hemma. Som du skriver tycker jag också att rosa på en man kan signalera att han är trygg i sig själv och inte heller är rädd att placeras i ett fack, precis samma känsla som jag har själv.

    Hoppas du får en skön helg!

Kommentera

