Bokrecension

Själens dunkla rum

Själens dunkla rum av Peter Robinson

20160913-sjalens-dunkla-rum

En bok om Alan Banks är alltid trevligt att ha i hyllan. Men, förstås, ännu trevligare att läsa! Välskriven brittisk kriminalroman, inget att anmärka på egentligen. Fast jag retar mig på baksidestexten som talar om att två pojkar försvunnit, när sanningen är att en av dem är 19 och lever med en kvinna och hennes barn, den andra är några år över 20. Inte vad jag skulle kalla pojkar, snarare unga män. Nu läser jag sällan baksidestexten, så jag retar mig mest så här i efterhand, när jag inte alls känner igen den bok jag läst utifrån baksidestexten. Slarvigt av förlaget tycker jag! 

Annars är det här precis vad jag förväntar mig, ett gott hantverk. Även om själva upplösningen blev lite krystad, troligtvis för att författaren ville få till en lite romantisk vinkling på det hela. det blev först överdramatiskt och sen nästan antiklimax. Så där att jag först hade andnöd och sen kom av mig när det inte lls blev lika spännande som jag bespetsat mig på.

Nåväl, läsvärd är den i alla fall!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 93.

4 thoughts on “Själens dunkla rum

Kommentera

