Bokrecension / Världsomsegling

Slaktmånad

Slaktmånad av Lars Pettersson

20160913-slaktmanad

Jag läste ”En blodig kniv” och blev förtjust så självklart skaffade jag uppföljaren. Jag bor visserligen inte alls så här långt norrut, men så mycket i de här böckerna gör mig nostalgis. Som beskrivningen av att lära sig köra bil. Få åka 20 mil för att träna i rondell och trafikljus går bara att lära sig teoretiskt. Där jag övningskörde fanns det i alla fall ett trafikljus, men inte ens den obligatoriska stadskörningen (som låg drygt 10 mil bort) innebar rondellträning, eftersom den första rondellen kom först nästan 10 år senare. Sen är det annat i boken som min lokalkännedom irriterar mig. Om du ska åka till Kautokeino från Härnösand åker du inte förbi Stöde. Så det så!

Det finns en kriminalhistoria i den här, men det här är så mycket mer. Det här är berättelsen om hur det är att leva som urfolk i dagens samhälle. Hur det är att slitas mellan det traditionella och det moderna. Kan du vara urfolk och samtidigt leva modernt? Vem får räkna sig som urfolk? Hur ska vi få Sverige att erkänna samer som urfolk, och vad skulle det innebära. Allt det här får jag parallellt med ett intressant persongalleri och fantastiska miljöer.

Jag vill ha mer!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 92
Världsomseglingen
: Norge och Sapmi

5 thoughts on “Slaktmånad

  1. Imponerad av hur många böcker du läser. Jag övningskörde med en yngre släkting som bodde på vischan. Hon var på besök i Linköping och hon skulle träna filkörning. Det var RN traumatisk upplevelse som jag fortfarande minns med skräck.

  2. Ping: Vilken läsmånad! | Freja funderar

Kommentera

