Bokrecension

Döden kan vänta

Döden kan vänta av Peter James

20160904 Döden kan vänta

Jag läser vidare om kommissarie Roy Grace och gillar att James lyckades lämna det mönster han upprepade i sina första böcker. Jag gillar böcker med rafflande slut, men inte om jag ständigt känner igen upplägget från författarens tidigare böcker. Den här boken har sin egen form i jämförelse med de tidigare, även om ramarna stämmer överens, det gillar jag.

Vad jag INTE gillar är att James fallit i fällan att ha med ett historiskt brott. Jag blir så trött på dessa intriger som bygger på att det som sker i dag har sina rötter långt bak i tiden. I det här fallet hela 90 år. Jag tror helt enkelt inte på det, och det gör mig irriterad.

I den här boken reagerade jag även på att boken inleds med ett antal ögonblicksbilder, korta kapitel, om nya personer i varje kapitel. Så småningom vävs de ihop till en gemensam historia. Jag tror att jag normalt skulle kunna uppskatta det, men med hjärnmos håller jag nästan på att ge upp. Det blir för mycket och för splittrat, jag orkade nästan inte läsa vidare.

Däremot ÄLSKAR jag slutet. Det sista kapitlet gör hela historien värd att läsa, och när jag läser det förstår jag oxå varför James bvalde att starta med de olika ögonblicksbilderna!

Jodå, jag kommer fortsätta läsa om Roy Grace, men önskar bara att den där historien om hans första fru kunde lösas så jag slapp det inslaget i kommande böcker!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 90

5 thoughts on “Döden kan vänta

  1. Jag håller med dig om att det börjar bli tjatigt med parallella tidsberättelser. En av dom första som hade det upplägget var islänningen Indridasson och då tyckte man att det var lite annorlunda.
    Har du sett att Louise Penny är överöst med utmärkelser och framgångar för de senaste 2 böckerna?

Kommentera

