Bokrecension

Kvinnan som stal mitt liv

Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes

20160901 Kvinnan som stal mitt liv

Jag brukar gilla Marian Keyes. Jag gillar hennes rappa sätt att skriva, jag gillar att det ofta finns ett stråk av svärta under den synbart lättsamma hanteringen av ämnet, jag gillar hennes humor och hennes starka kvinnoporträtt. Men den här boken lever inte riktigt upp till det. Den känns lite för lam och mesig i jämförelse med tidigare böcker. Huvudpersonen har inte den kraft jag vill se hos Keyes hjältinnor och handlingen blir lite väl tillrättalagd och sagolik i bland.

dessutom retar jag mig på de utdrag ur den fiktiva boken som huvudpersonen skrivit, inte alls kan vara utdrag ur den bok som i övrigt beskrivs i boken. Det stämmer inte! Den bok som beskrivs är en samling av tänkvärda ord, medan utdragen är mer skönlitterära. Ja, sån petimäter kan jag vara när en bok irriterar mig! Jag vill ha struktur och logik, och om en bok avviker från det så får den baske mig vara förbannat bra på avvikandet för att jag ska kunna gilla den!

Läs gärna Keyes böcker, fast kanske inte den här.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 89

5 thoughts on “Kvinnan som stal mitt liv

Kommentera

