Bokrecension / Världsomsegling

Helveteselden

Helveteselden av Karin Fossum

20160901 Helveteselden

Karin Fossum är en av mina favoritförfattare. Både när hon skriver om kommissarie Konrad Seijer och när hon skriver sina mer mörka fristående böcker. Så det var skönt att läsa en av hennes böcker igen. Den här handlar mer om offren än om kommissarien och jag kan sakna att inte få hänka med Seijer mer. Jag blir dessutom extra ledsen när offren blir så verkliga. Det är lite av Fossums grej, att synliggöra individerna i brottet, både offer och förövare, och visa att världen inte är svart och vit. Det lyckas hon verkligen med i den här boken!

Om du inte läst Fossum tidigare tycker jag du ska göra det, och om du inte gillar deckare kan du läsa hennes ”De galnas hus” som inte alls är en deckare men mycket bra!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Bok 88
Världsomseglingen: Norge, inte så mycket till segling för mig som tar mig dit på två timmar med bil…

12 thoughts on “Helveteselden

  1. Har läst Fossum, men det var länge sen men vet att jag gillade vad jag läste. Förmodligen var det inte någon av hennes deckare, är inte sådär jätteförtjust i deckare. Tack för tipset om ”De galnas hus” 🙂

  2. Härligt när man hittar en författare man verkligen gillar! Jag brukar vanligtvis inte läsa deckare men ibland fastnar jag för någon. Arne Dahls böcker om A-gruppen är några av mina absoluta favoriter. Har du läst dem? (Det lär du förstås ha gjort.=) Så synd att ni inte kom iväg till Järvzoo i år, håller tummarna för att det stämmer för er nästa år. Och jag håller med dig, vore fantastiskt att vakna i rummet med stora fönstret mot vargarna! Vi såg faktiskt tre stycken just där vid fönstret när vi startade vår runda och tänkte med viss avund på de som förmodligen såg allt från första parkett på andra sidan fönstret.=)

Kommentera

