Bokrecension

Havskatten

Havskatten av Ann Rosman

20160901 Havskatten

Jag har läst de tidigare böckerna om Karin Adler och jag gillar dem mestadels men har väldigt svårt för de historiska delarna som alltid verkar ingå. I den här boken blir det extremt så. Jag är en strikt en bok i taget läsare, men i den här boken tvingas jag läsa två böcker. En som utspelar sig i nutid och en som utspelar sig 100 år tidigare. Om det nu vore så att de hade något gemensamt som innebar att jag behöver känna till historian för att förstå nutiden så kunde jag till nöds köpa det.

Jag har generellt svårt för mordhistorior som har rötter långt bak i tiden. Jag tror helt enkelt inte på att människor kan gruva på hämnd i 70 år innan de gör något. Men i det här fallet blir det mer absurt än så. Här handlar det om en obetydlig liten bihistoria i det historiska som löst, mycket löst, knyter ihop historian med nutid.

Tack och lov håller båda berättelserna ändå uppe mitt läsintresse, men jag kunde lika gärna läst dem som två helt fristående böcker, det stör mitt läsande att behöva hoppa mellan de två berättelserna. fast jag kanske istället skulle se det som att jag får två böcker för priset av en!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 87

6 thoughts on “Havskatten

Kommentera

