Bokrecension

De försvunna

De försvunna av Caroline Eriksson

20160901 De försvunna

En bok jag läste om på bokbloggar och blev nyfiken på. Jag trodde den skulle vara en thriller med övernaturliga inslag, så jag vågade inte läsa den först. Sen tog jag den en tidig morgon i förhoppningen att kunna läsa ut den innan natten. Den är rätt tunn, så det gick bra, men det hade inte behövts. Den var inte alls så skrämmande som jag tänkt, men den är ändå skrämmande ur ett annat perspektiv.

Alltså, inte thriller- eller spökperspektivet, men utifrån beskrivningen om hur mäns våld mot kvinnor fungerar. Hur det byggs upp under en längre tid. Hur kvinnan isoleras från vänner och bekanta och hur hon börjar tro att det här är vad hon förtjänar. Brr, så otäckt!

Bokens fokus är mer på ensamheten, utsattheten när något oväntat händer och du inte har någon att vända dig till, när du inte blir trodd. Jag tror boken blivit bättre om den skippat en del av försöken till thriller och mer fokuserat på psykologin bakom mannens våld mot kvinnan.

En lagom bok att läsa när du har några timmar över.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 82

2 thoughts on “De försvunna

Kommentera

