Bokrecension

Bad feminist

Bad feminist av Roxane Gay

Bad feminist

Den här boken är som skriven för mig! För jag är verkligen en bad feminist! Det vill säga, jag vet att jag gör och säger fel, jag passar inte på en pidestal, jag kommer att uttrycka mig klumpigt, jag kommer att agera förtryckande – ibland. Men jag ser och lär hela tiden! Den här boken handlar om just det. Vi är alla uppvuxna i patriarkatet och har lärt oss beteenden och fått värderingar som vilar på patriarkal grund. Det är inte lätt att bara ta bort allt det ur sitt liv och börja agera feministiskt perfekt i alla lägen. 

Det här är viktigt att ha med sig när en arbetar feministiskt tycker jag. Det är viljan som räknas, inte perfektionismen. Vi gör alla det vi kan, orkar och förstår, just nu och just här. Allt blir inte alltid rätt, allt blir långt ifrån perfekt, men det kan ändå ge något. En insikt, en lärdom, en utveckling. Och ett ytte pytte steg på vägen att krossa patriarkatet!

Det här är en samling essäer som handlar om allt möjligt. Mycket populärkultur, tyvärr en hel del som jag inte känner till (TV-serier på olika betalkanaler i USA som inte tagit sig hit, författare som jag inte hört talas om), så en del av texterna kan vara lite snåriga att förstå. Annat däremot känner jag precis igen och kan nicka igenkännande. Och ytterligare annat får mig att känna mig precis som den bad feminist jag är, för jag har inte förstått det stereotypiska i hur tillexempel rasifierade framställs i ”Orange is the new black”…

Så, jag lär mig av den här boken, jag tar till mig, och jag blir bättre på att se förtryck och diskriminering i framtiden. Jag önskar feminismen som rörelse kunde vara mer så här. Accepterande mot felsteg och stödjande för andras utveckling. Tyvärr ser jag allt för ofta uttalade feminister hacka på varandra för att de uttalat sig transfobiskt, rasistiskt, sexistiskt, homofobiskt, inte triggervarnat eller använt ord som vissa kan uppleva kränkande. Jag blir lika ledsen varje gång. Inte för att jag tycker det är OK att säga kränkande saker, utan för att jag tror att vi kommer mycket längre om EN person påtalar det känsliga i det sagda, så att den som uttalat det får kunskap om kränkningen. Det går att göra på ett vänligt sätt. Men det räcker med en person, det behöver inte dyka upp 50 stycken och säga precis samma sak, på argare och argare sätt. Det leder tyvärr oftast till att den som ursprungligen uttryckte sig kränkande hamnar i en försvarsposition och står på sig och sin rätt att säga det den vill säga, istället för att reflektera över det sagda och kanske ändra beteende framöver.

Med det sagt, jag förstår att det är lätt för mig att tycka så, jag är extremt privilegierad, om jag till exempel hörde till HBTQ-gruppen, var rasifierad eller hade en funktionsavvikelse så skulle jag nog också vara arg och vilja protestera högt. 

Det här är en lättläst, stundvis rolig, stundvis vass, stundvis extremt upplysande, bok, som jag rekommenderar alla att läsa!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 79

8 thoughts on “Bad feminist

  1. ”Det är viljan som räknas, inte perfektionismen. Vi gör alla det vi kan, orkar och förstår, just nu och just här.”

    Tack för de orden! Påminner mig om varför jag läser din blogg. Jag stöts bort av alla aggressiva pekpinnar – o då kan jag ju inte lära mig ett skvatt, förjag går därifrån. 😦

Kommentera

