Bokrecension

Tills döden skiljer oss åt

Tills döden skiljer oss åt av Ingrid Elfberg

Tills döden skiljer oss åt

En spännande och intressant deckare, en ny bekantskap för mig. Den har en bra och snårig intrig, och dessutom utspelar den sig i Göteborg, ett Göteborg som ofta beskrivs ur en norrlännings ögon. Det är så extremt bekant för mig. Den fuktiga kylan, den kolsvarta vintern och ändå, den karga likheten med fjället. Klart det här är nått jag gillar! Det här är definitivt skrivet av en författare som upplevt samma saker som mig!

Den behandlar ett viktigt område, våld mot kvinnor, både privat och professionellt för polisen Erika, och det är bra beskrivet. Jag vet att det inte är lätt att ta sig ur ett våldsamt förhållande och att det dessutom är farligast för kvinnan när hon väl bestämmer sig att lämna. Den delen beskrivs otroligt bra, och när jag läser på nätet om författaren skriver hon att just det här hänt henne.

Däremot känns det inte lika trovärdigt att Erikas vänner och kollegor inom polisen går med på sättet hon väljer att konfrontera sin misshandlande man. De borde hjälpt henne till en annan lösning (och hon kunde löst det redan tidigare, på liknande sätt) så just den biten känns inte trovärdig, utan väldigt konstruerad.

Jag gillar det här och kommer att läsa fler. Däremot tycker jag inte om trenden som kommit i en del deckare på senaste tiden, att det även måste vara en kärleksroman. Det ger mig inget alls, jag tycker bara det känns desperat och trist. Så, det borde ha plockats bort, låt kvinnan bli stark på egen hand!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 78

7 thoughts on “Tills döden skiljer oss åt

Kommentera

