blogginspiration / Bokrecension / Kaosutmaningen / Månadens bästa bok / Spänningsutmaning

Ofridstid

Vet ni vad? Jag saknar alla bloggare massor, men har inte ork just nu att skriva olika inlägg. Så nu tänker jag göra en enklare lösning för att få ork att läsa er… Jag har läst massor av böcker den här trötta sommaren, men inte hunnit skriva recensioner. Så, nu kommer september att bli en bokmånad på bloggen. Jag ska fokusera på att skriva alla recensioner och sen tidlägga publiceringen dag för dag. Då kan jag sen koncentrera mig på att läsa andra bloggar istället för att skriva min egen.

Det är dessutom så att jag arbetstränar och försöker komma tillbaka till jobbet samtidigt som jag ska försöka läsa några distanskurser. I de distanskurserna kommer jag att läsa böcker och skriva texter så jag behöver min ork och textkraft till arbete och studier. En del av det jag skriver i studierna kommer säkert ni att få ta del av med!

Så idag kommer ett mellanting av recension och studier, en recension av en doktorsavhandling!

Ofridstid. Fäders våld, staten och den separerande familjen. Doktorsavhandling. Linnéa Bruno

Ofridstid

Jag känner att jag blir klarare i huvudet, nu när jag till och med klarat av att läsa en doktorsavhandling! Fast jag kanske inte förstått den. Det var ett tag sedan jag läste akademisk text, så jag är lite ringrostig, men den här var ändå relativt enkel att läsa och förstå, den har en bra uppbyggnad. Den består av själva avhandlingen, som går igenom tidigare forskning, metoden som använts och vad resultaten visar på. De artiklar som forskningen legat till grund för redovisas separat, som bilagor, och i själva avhandlingen är de sammanfattade, vilket gör det enklare att förstå hur de hänger ihop.

Avhandlingen handlar om hur staten agerar när familjer separerar, och vilka faktorer som påverkar hur ärenden hanteras. Det handlar om välfärdsstatens agerande gällande familjerättsliga tvister, försörjning och utbildning och hur det påverkar främst barnens rättigheter.

Det som går att se utifrån forskningen är till exempel att staten verkar sträva efter att hålla ihop kärnfamiljen – så länge den är svensk/nordisk. Är fadern utomnordisk blir det svårare för honom att få umgängesrätt, även i fall där inget våld finns med i bilden, medan det är tvärtom där fadern är svensk/nordisk. Besluten tas dessutom utan hänsyn till barnens önskningar, deras rätt åsidosätts.

”För att ofriden ska få ett slut krävs nämligen att systemet fungerar i alla led. När Försäkringskassan drar in underhållsstöd och bostadsbidrag på basis av falska uppgifter, när förskolan lämnar ut ett utsatt barn till en förälder som barnet inte har umgängesrätt till eller när socialtjänsten med tvång hämtar ett barn i skolan inför sina kamrater, barn som pedagoger försöker skapa en trygg lärandemiljö för, eller när tingsrätten går emot socialtjänstens riksbedömning och barnpsykologers rekommendationer, blir vissa professionellas ansträngningar att tillgodose barns rättigheter verkningslösa genom andra professionellas underminering av barnfrid. Jag vill understryka behovet av att lagstiftare och relevanta myndigheter tar till sig vidden av förtrycket och inse hur byråkrati kan användas av förövare och ovetande förmås att administrera våldet istället för att motverka det”

Den här avhandlingen skulle jag önska att många beslutsfattare läser och tar till sig!

Sen ska jag utse augusti månads bästa bok och spänningsutmaningen ska ha en bok med. Det blev inte så många att välja mellan så jag säger 7 dagar av Deon Meyer som den bästa och Jordstorm av Måns Kallentoft som spänningsbok!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 74
Månadens bästa bok: 7 dagar av Deon Meyer, HÄR.
Spänningsutmaningen: Jordstorm av Måns Kallentoft, HÄR.
Kaosutmaning: 1. Läs en bok som publicerats 2016

7 thoughts on “Ofridstid

  1. Intressant, men inte oväntat att det skiljer sig mellan svensk och icke född i Sverige.
    Trots invandring sedan typ 60talet (kanske ännu tidigare) så har utlandsfödda/barn med utländskt påbrå fortfarande svårt att bli accepterade i Sverige.

  2. Jag är imponerad över hur mycket du hinner med. Jag är lite ”yrkesskadad” när det gäller att läsa avhandlingar och facklitteratur. Skummar snabbt och det blir aldrig på djupet. Det är bra ibland men inte om det är nåt som behöver läsas saktare och med eftertanke

  3. Intressant läsning – men helt förståeligt om akademisk svenska inte fastnar helt!
    Spännande med distanskurser 🙂 Vad ska du bi när du blir stor? Själv ska jag läsa ”Religion och naturvetenskap” – hoppas den blir lika intressant som det låter!
    Lycka till med allt!

  4. JA det går ju verkligen i vågor hur man skriver på bloggen sin och hur man läser andra bloggar, men roligt att se en massa bokrecensioner också nu när jag tror jag kommit in i en läsarperiod igen 🙂

  5. Härligt att höra att du orkar arbetsträna och dessutom plugga! Förstår att det inte blir mycket ork kvar till bloggen. Du gör det bra som klarar av att läsa en sån bok, min hjärna är fortfarande inte tillbaka på den nivån. Låter iaf som en bra och viktig bok. Ha det bra!

Kommentera

