Bokrecension / Feminism / Pyssel

Jordstorm och pyssel

Orden sviker mig just nu, det finns inget att skriva… Jag läser och pysslar och har en form av social media detox. När jag orkar kommer jag tillbaka med full fart igen! Tills dess en recension…

Jordstorm av Måns Kallentoft

jordstorm

Det här är den 8:de boken om Malin Fors vid Linköpingspolisen. Jag fortsätter läsa just den här serien, men har inte velat läsa någon annan bok av Kallentoft. Jag tycker böckerna är på gränsen till vad jag pallar, det är lite väl mycket detaljerade och utstuderade mordmetoder. Titlarna följer ett mönster. Först kom en bok för varje årstid, plus den femte årstiden. Nu är det de fyra elementen som är grund för titlarna, så jag har eld kvar att läsa. Sen ska det visst komma fem böcker som har titlar efter de fem sinnena. Och, med tanke på att de dödas röster ofta finns med i böckerna (tack och lov mindre i de böcker som kommit nu senast) så lär det väl bli en bok om sjätte sinnet med… Få se om jag orkar hänga med så långt.

Kallentoft skriver bra och intrigerna är alltid bra uppbyggda. Men det som gör dem jobbiga är dels de allt för detaljerade beskrivningarna av morden, dels de där andarna som pratar (eller snarare svamlar) och dels att Malin Fors är en så utmattande tragisk spillra av människa. Kan hon inte få det aningen bättre någon gång? Bok efter bok som bara innehåller svårigheter privat för henne. Det blir enahanda till sist.

I den här boken tappade även intrigen lite stringens eftersom jag spanade in mördaren alldeles för tidigt i boken, det gillar jag inte. Jag vill gärna bli överraskad i slutet istället!

Så, den är helt OK men om du inte börjat läsa hans böcker tycker jag du ska avstå! 

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 73

Nu beger jag mig åter till mitt pyssel, det här har jag färdigställt idag. Fållat, pressat, fodrat och sytt på en liten metallplatta med ”FI” på ena sidan och ett litet kvinnomärke på den andra. I helgen ska jag stå på en höstmarknad och se om jag får något sålt…

20160831 vita patches 20160831 röda patches 20160831 PMS 20160831 manshatare

Kvällens pyssel blir att skapa berlockarmband, så nu blir det tänger och ringar och kedjor jag pysslar med ett tag!

 

6 thoughts on “Jordstorm och pyssel

  1. Höstmarknad.
    Att pyssla skulle jag oxå vilja, har bara inte tillräckligt med energi för att ta tag i något, min kreativitet är försvunnen.
    Jag gillar Kallentoft, har nyss läst en ny bok av honom, rekommenderas.

  2. Ping: Ofridstid | Freja funderar

Kommentera

