Trädgård

Stackars ouppskattade trädgården…

Min trädgård är helt ignorerad den här sommaren, antingen har det varit för varmt med gassande sol eller så har det ösregnat, den har aldrig lockat. Jag tog en sväng för ett tag sedan för att ändå fota lite…

Det enda vi egentligen gjort i trädgården i sommar är att äntligen fixa till den sista snutten gräsmatta.

Den här biten:

20160723 gräsmattearbete

Så här såg det ut när det späda gräset precis började titta upp!

IMGP8726rev IMGP8728rev

Mina älskade rabarber har inte blivit använd alls i sommar. Ingen har varit intresserad av att skörda den och jag har inte orkat. Så trist att den bara förfar, rabarber som är så gott!

IMGP8732rev

Våra röda vinbär är snart mogna, även de lär förbli oplockade, av människor i alla fall. Det som fascinerar mig med det här är att så här såg mina vinbär ut i mitten av augusti…

IMGP8734rev IMGP8735rev

…och så här såg vinbären ut i Visby en och en halv månad tidigare! Vi lever i ett avlångt land!

röda vinbär svartvinbär

Trots att vår trädgård mest består av gräsmatta och sten så finns ändå några tappra blommor:

IMGP8741rev

10 thoughts on “Stackars ouppskattade trädgården…

  1. Jag har som plan att plocka lite röda vinbär… säger att jag har som plan 😉

    Jag är dålig på att ta reda på både rabarber å vinbär,
    jag vägrar plocka blåbär eller lingon, jag äter ju det ändå inte.

  2. Ha inte dåligt samvete för det! Ribban ligger extremt lågt här och min ambition är att vattna blommorna på terrassen. Annars kör jag på mäklarnas favorituttryck ”naturtomt”! Det passar oss perfekt!

  3. Lite synd om rabarberna för de är ju så goda men förstår mer än väl att trädgården blivit åtsidosatt och dåligt samvete hjälper föga, speciellt då det finns förklarliga skäl. Rönnbär har jag aldrig gillat men de är ju fina när de hänger där röda i stora klasar på träden. Sista bilden är hur snygg som helst !! Förresten, vaddå träd, vinbär växer väl på buskar. Haha.. där fick du veta lite om mina trädgårdskunskaper 😀

  4. Hade jag bott närmare så hade jag kommit förbi och raidat din trädgård! Våra bär blir alltid uppätna innan de mognat och vi hinner alltså nästan aldrig med att få några mogna bär : ( Rabarbern har vi vittjat några gånger och t o m bakat av den!
    Men trädgård ska aldrig bli ett tvång, eller hur?

  5. Getingarna fick sig ett skrovmål denna sommar då de älskar sött och försåg sig av hallonen ….koltrastarna var även där…6 getingstick i familjen och getingbon överallt……Jag har gett upp bortplockandet av bär, dottern tar vad hon vill ha sedan överlåter jag bären till fåglar (och getingar)

Kommentera

