Bokrecension

SCUM-manifestet

Dags att publicera någon av de recensioner som jag äntligen orkat skriva! Jag börjar med en bok som brukar väcka många känslor!

SCUMmanifest av Valerie Solanas

 

SCUM manifestet

Äntligen tog jag mig för att läsa Solanas SCUMmanifest. Sällan har väl en bok varit så beryktad, omtalad och baktalad! Den är tunn, bara drygt 30 sidor, så i den upplaga jag läser är förordet nästan lika långt (25 sidor), SCUM står för Society for Cutting Up Men, och det är en stridsförklaring mot alla män. När jag skrev på facebook att jag läst den var det en av mina bekanta (en man) som ifrågasatte hur jag kunde tycka om en så våldsam och hatisk bok. Men i mina ögon är den långt ifrån lika våldsam och hatisk som de flesta av de deckare jag läser. Skillnaden är bara att den här är våldsam och hatisk mot män, medan de flesta deckare (både litterära och filmiska) jag annars konsumerar ofta innehåller våld och hat mot kvinnor. Ju blodigare och vidrigare, desto bättre.

Jag läser den här boken bildligt, som ett skri av vrede över allt ont män ständigt gjort och gör mot kvinnor. Från att kvinnor inte tilläts studera, arbeta, försörja sig själva, till den våldtäktskultur vi lever i nu, där kvinnor ska ta ansvar för vad män gör mot dem och där kvinnor fortfarande inte har halva makten och hela lönen.

Den här boken gör saker med mig.

Den ger mig energi och gör mig glad!
Jag känner mig uppfylld, energisk och extremt stridslysten.
Jag vill gå på gatorna nattetid med vassa stilettklackar och knutna nävar.
Jag vill stå på barrikader och skrika ut min ilska.
Jag vill TA MAKTEN NU!!!!

Men jag är lite trött så jag kanske väntar till i morgon…

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 71

7 thoughts on “SCUM-manifestet

  1. I bokens, filmens och verklighetens värld är det ju oftast våldsbrott riktat mot kvinnor …Nu kanske några protesterar och säger att fler män dör…kan ingen statististik men när män mördas är det ofta kriminella handlingar och gänguppgörelser som är bakgrunden…ska läsa boken

Kommentera

