Döskallar / Feminism / Frejigt / Pyssel / Trädgård

Blir snart betonggjutare!

Vädret blir långsamt svalare och jag blir långsamt piggare. Jag tänkte försöka gjuta smycken i betong, svårigheten är att hitta bra gjutformar, med motiv som jag vill ha. Det här har jag lyckats hitta på olika ställen:

20160726 köpta formar

De flesta är för gjutning, men fiskarna är egentligen för isbitar och döskallarna är för bakning, så jag får väl se hur det funkar med betong och även för resin som jag tänkte försöka mig på sen. Jag hittade en form för ett yttepytte kvinomärke, så jag köpte två sådana, men formar är rätt dyra så det fick räcka med det.

Sen vill jag göra former själv och läste någonstans att det går att göra själv av silikon. Det finns särskild silikon att köpa, men det ska tydligen gå att använda annan silikon med. Eftersom jag gillar att fixa av det jag redan har hemma så tog jag en tub med badrumssilikon som legat i vår källare sen vårt förra boende. Klämde ut den i omgångar i såpvatten och formade bollar som jag plattade till på ett bakpapper. Därefter tryckte jag ner olika former som jag hittade hemma:

20160726 gjutformar

Ett fredsmärke, två döskallar och tre kvinnomärken, varav ett är en av mina egna hondjävlar. Den är allra mest tveksam om den kommer att funka, men jag testar i alla fall. Eftersom det här var badrumssilikon kommer det att ta nästan en vecka på sig att torka (silikon som är till för att skapa formar torkar på någon timme) men jag tyckte det var kul att testa.

Jag hade tänkt testa även själva betonggjutningen i dag, i de formar jag hade klara- Men sen blev det svalare och molningt ute, så jag körde två skottkärror med sten till vår farstubro. Och sen var all ork borta! Nu slöar jag i källaren och ska surfa runt hos er!

8 thoughts on “Blir snart betonggjutare!

  1. Oj, det känns som en RIKTIG utmaning att gjuta så små saker i betong! Kan nog bli knivigt att få med detaljer. Men ska någon lyckas är det väl du ; ) Glöm inte skaka bort alla luftbubblorna! Lycka till!

  2. Det bästa och enda sättet att lära sig är helt enkelt att prova sig fram! Hoppas att dina formar skar hålla måttet och lycka till!

  3. Är verkligen imponerad av din skaparlust och fantastiska förmåga att på egen hand utforma och uppfinna just det som just du vill skapa. Gillar det du skriver om din vilja att själv göra former och hur du gjorde. Tror det bor en konstnärssjäl i Freja 🙂

  4. Betong är ett material jag har noll erfarenhet av,
    blir intressant att höra hur det går för Dig,
    Din kreativitet verkar ju vara en källa som aldrig sinar,
    jag hoppas Du får fortsätta känna glädje i Ditt skapande.

Kommentera

