Feminism / Politik

Mitt möte med stenåldern, del 2

Jag har utlovat berättelsen om när jag träffade en neandertalare. Den är rätt lång, så den får bli en sommarföljetong! Här kommer del två, del ett hittar du HÄR.

Efter att vi hamnade i ett cirkelresonemnag runt hans påstådda neandertalism gick han vidare och undrade varför vi tyckte det var så viktigt att kvotera in kvinnor  styrelser, en vanlig missuppfattning om Fi. Vi har ett stycke om det i vårt partiprogram, men det är inte den fråga vi driver hårdast, det är mer de liberala feministerna som gör det. För oss i Fi är det viktigare att se till att de kvinnor som har tuffast livsvillkor får det bättre. Till exempel låga löner i kvinnodominerande yrken, tunga arbeten som gör att kvinnor inte kan arbeta heltid och att det här leder till pensioner som inte går att leva på.

När jag förklarat det menade han att då borde vi kvinnor vara lojala och bara handla sådant som andra kvinnor skapat, och därmed kunde vi tillexempel inte bo i hus eller köpa datorer… Jag ifrågasatte hans drastiska lösning på problemet och tog dessutom upp att historiskt sett har kvinnor inte fått studera, forska eller driva egna företag. Det har inte hindrat kvinnor att ändå göra det, men då har en man fått vara bulvan. En far, en bror, en make har alltså istället fått stå för upptäckten och kvinnorna har osynliggjorts. Det händer i alla tider, och det finns många upptäckter där det inte är allmänt känt att kvinnor varit ledande i utvecklingen.

Som Hedy Lamarr (1913-2000), Hollywoodskådespelerska och uppfinnare, som tillsammans med George Antheil uppfann frekvenshoppning. Något som behövs för trådlös kommunikation och ligger till grund för gps, bluetooth och wifi.

Som Ada Lovelace (1815-1852), matematiker som redan 1843 skrev vad som betecknas som världens första datorprogram i en not till en matematisk artikel.

Som Sophia Christina Lilliestierna (1671-1744), köpte det nedgångna Surahammars bruk, vände utvecklingen, höjde kvaliteten på brukets järn och drev det med framgång under 18 år.

Som Lilian Bland (1878-1971), den första kvinnan som designade, byggde och flög ett plan. Det sägs att hon till bygget använde en tom whiskyflaska och sin mormors hörapparat.

Som Laila Ohlgren (1937-2014), uppfann tekniken med den gröna luren på mobiltelefonen. Att vi först slår numret och sen trycker på knappen för att ringa upp frigör kapacitet i mobilnätet. Idag är hennes uppfinning standard världen över.

Som Maria Sofia de la Gardie (1627-1694), grevinna, bruksägare och överhovmästarinna hos drottning Kristina och har kallas Sveriges första kvinnliga storföretagare. Från Tyresö slott drev hon både stor industriell verksamhet och jordbruk på båda sidor Östersjön. (Har för mig att hon var änka, eller möjligtvis att mannen var ute i krig, och därför kunde hon vara den som stod för driften)

Som Marie Curie, som delade Nobelpriset i Fysik 1903 med sin man och med ytterligare en forskare. Först hade Nobelkommittén inte tänkt ta med Marie i priset, utan bara låta de två männen dela på priset. Och det trots att det var Marie som påbörjade den forskning där hennes man sedan forskade med henne.

Läs om fler kvinnor HÄR och HÄR.

De enda kvinnor jag hade i huvudet när jag diskuterade var Ada Lovelace och Marie Curie, och han visste inte vilken någon av dem var. Däremot tyckte han jag var en hycklare som bodde i ett hus eftersom 99% av alla hus är byggda av män. Jag ifrågasatte var den statistiken kom från, och då ändrade han sig till att 75% av alla hus är byggda av män…

Skönt för mig att när jag skriver det här lutar jag min rygg mot en vägg som JAG byggt…

Fortsättning följer!

 

 

10 thoughts on “Mitt möte med stenåldern, del 2

  1. OMG! Det är orättvist att kvinnorna aldrig eller ytterst sällan blivit omnämnda för de stordåd de gjort! Jag kunde tyvärr inte gå på en föreläsning som gjordes av en kvinna, såklart, om många av dessa gömda kvinnor som har bidragit SÅ mycket till forskning, konstnärer, allmänna framsteg, men aldrig nämns! Finns det ens en bok om detta? ar någon samlat ihop alla kreativa, driftiga kvinnor i ett samlat verk (eller flera! Ett för varje område). Det behövs; vi behöver höra från barnsben att vi är precis lika kapabla som män att göra stordåd!
    Å den där j-la mannen(?), han hade jag haft väldigt svårt för att föra ett samtal överhuvudtaget med…

  2. vilka kvinnor! Kvinnliga snickare och arkitekter finns, elektriker med (jag skulle kunna berätta om min studietid till ingenjör, när jag på rasten löste killars problem – och hur de på lektionen presenterade löningar som sina egna 😦

  3. Ping: Mitt möte med stenåldern, del 3 | Freja funderar

Kommentera

