Bokrecension

Midnattssol

Recension!

Midnattssol av Jo Nesbö

Midnattssol

Jag gillar Nesbös böcker om Harry Hole, men när jag läst fristående böcker har jag blivit rätt besviken. Så, jag var tveksam till att läsa den här. Den är dessutom rätt tunn, jag gillar mina deckare tjocka, åtminstone dubbelt så tjocka som den här (hellre 400 sidor än 200 sidor alltså). Jag tycker det är bra om berättelsen får ta tid, om det finns många personporträtt, att jag får tid att lära känna både karaktärer och deckargåtan.

Det som ändå lockade mig med den här boken var att den utspelar sig i Nordnorge, i samebygder, och det känns mer hemtamt för mig än de deckare jag oftast läser, som nästan utan undantag utspelar sig i storstäder, eller åtminstone i miljöer långt från min verklighet. Och i det hänseendet levererar den här boken. Det är jaktkojor, samebröllop, renar och laestadianer.

Jag gillar den. Jag älskar de långa ljusa nätterna här i norr, och just de blir ett viktigt inslag i den här boken. Hur gömmer en sig för förföljare när det ständigt är ljust? Det är en ganska lågmäld bok, om en ganska misslyckad karaktär, som får en sista chans. För dig som vill läsa om brottslingar utan att behöva ha med poliser att göra!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok 69
Världsomseglingen: Norge

8 thoughts on “Midnattssol

  1. Deckare är inte min grej eller så har jag kanske läst för få 😐 Men du är ju så duktig på att recensera och med tanke på att den är tunn kanske jag ska ge den en chans 🙂

Kommentera

