Bokrecension / Världsomsegling

Ett förbud mot mord

Recension

Ett förbud mot mord av Louise Penny

Ett förbud mot mord

Åhh, några timmar i Three Pines igen, så härligt! Det var vad jag tänkte när jag började läsa den här. Så jag blev rätt besviken när jag insåg att den här boken INTE utspelade sig där. Jag tycker poliserna i den här serien är rätt ointressanta, men jag ÄLSKAR Three Pines! Och nu fick jag istället finna mig i att vara på ett lyxhotell mitt i skogen…

Nåja, några av Three Pinesinvånarna hittar dit, och kommissarie Gamache gör korta besök där, så jag blir inte helt utan. Ändå, inledningsvis känns det här som en teaterpjäs. Ni vet, det är en begränsad miljö som det ghela utspelar sig på, med ett fastställt antal rollfigurer. En lite snäv och instängd känsla (trots att hotellet ligger mitt i vildmarken, vid en sjö och med utsikt över berg…) som känns begränsande för intrigen.

Tack och lov blev det ändå inte så. Poliserna gör lite utflykter (även till andra ställen än Three Pines) och hotellet visar sig ha typ tre gånger så många anställda som gäster, så det finns många att misstänka. Och efter ett tag inser jag att jag tycker hotellet är minst lika mysigt att befinna mig på (trots mördare som lurar i närheten) som i Three Pines, så jag accepterar premisserna och bara njuter av berättelsen!

100 böcker under 2016: bok 68.
Världsomseglingen: Kanada

6 thoughts on “Ett förbud mot mord

Kommentera

