Feminism / Politik

Samlar intrycken och förfäras

Nu börjar tankarna och upplevelserna från Almedalen så smått att falla på plats i hjärnan. Det är mycket som hänt den senaste tiden som gör mig näst intill uppgiven. En riksdag och regering som pratar om svenska värderingar men sviker i sin praktik.

Jag tror inte på att det finns något som går att karakterisera som ”Svenska värderingar”. Vi är präglade av så många olika inflytande under tidernas gång, som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, och många fler, och vi är ett avlångt land med helt olika traditioner, kultur och värderingar i olika delar av landet. Att tro att vi alla ska kunna passa in i en och samma mall är inte bara absurt, det känns även ganska diktaturiskt, långt ifrån demokrati.

Men OM det fanns något som tidigare iallafall brukade anses som svenskt, så är det att stå upp för mänskliga rättigheter och att följa FNs konventioner. Vi har ofta stoltserat med att vi är världens samvete, det lilla landet i norr som står för jämlikhet och solidaritet. Jag minns när jag på mitt instagram (som nästan enbart består av kattbilder, mitt andningshål) skrev om SDs ökning vid förra valet. Mina följare, som kommer från alla delar av världen (cray cat ladies är en global värdering), blev helt förbryllade, för deras tankar om Sverige var att vi inte hade någon rasism alls hos oss, det är vårt rykte i världen.

Så, en regering, riksdag och ett antal partier som ständigt drar upp svenska värderingar, och ändå instiftar katastrofala asyllagar, som innebär att barn kommer att vara separerade från sina föräldrar i flera år, och ständigt leva med hotet att även själva bli bortskickade från ett lnd där de borde få känna sig trygga. Som belutar att agera ”affärsmässigt” och sälja av brunkolet mot allt miljömässigt förnuft. Som talar om nationalism och stoltheten över Sverige, när de borde fortsatt att öppna hjärtan och suddat ut gränser. Om de nu verkligen velat stå upp för ”Svenska värderingar”.

Det skrämmer mig, det skrämmer mig mycket. Vart är vi på väg? Varför tävlar så många partier om att bli bruna? Varför försöker de till varje pris flirta med SDs väljare, och varför sviker de sina ideologier i den flirten? Om vi ville ha ”affärsmässighet” skulle vi anställa en affärsledning för landet, inte välja politiker. Av politiker vill jag ha en ideologi, en vision, en långsiktighet. Inte den panik som just nu verkar smitta av sig på parti efter parti.

Jag är glad att jag själv hör till ett parti som låter ideologi och vetenskap gå hand i hand, så att våra visioner bygger på teori, statistik och fakta. En annan väg är inte bara möjlig, den är nödvändig, och jag kan knappt bärga mig till 2018 då vi kan börja arbeta praktiskt med vår politik i Riksdagen.

Och, jag kommer att skriva om mitt möte med en neandertalare, jag håller på att formulera vad som egentligen hände. Det KAN komma surt efter, så ni får sjå er ett tag!

20160709 rosor

11 thoughts on “Samlar intrycken och förfäras

  1. Att definiera det som är medmänskligt som svenskt är … desperat? Ett substitut, nu när vi inte kan stå upp för, som du skriver, mänskliga rättigheter och att följa FN:s konventioner längre.
    När vi, som land, ska låta bli att släppa in fler flyktingar än ”vi måste” och nämner som anledning att vi gör det för att andra länder måste skärpa sig? ”Jag tänker minsann inte ____ förrän ??? gör det också. Varför ska alltid jag?” Jo, för det är det man gör när man gör rätt – och DET har varit svenskt. Har varit. Usch!
    Fy vad jag gnäller. Men det är mycket nu. I världen. Som vi är del av.

  2. Satt o tittade fter dig på tv när dem visade därifrån men ikke sann ikke 😦 kul att du brinner för det du gör Freja kram å fin lördag

  3. Jag tycker tyvärr att dagens politiker lämnar en del att önska. Silar mygg och sväljer kameler… På något vis så saknas eldsjälarna men kanske finns det några av dem än.

  4. Det är alldeles för bedrövligt när man tänker på och ställer sig undrande till vart vi egentligen är på väg. Politikerna av idag är en enda stor grupp av ”Dumskallarnas sammansvärjning”. Det finns ingen förståelse, empati eller sympati. Ej heller logik i hur de styr och ställer. Ett otroligt kallt och cyniskt förhållningssätt till ”den lilla människan” och mitt hjärta gråter.

  5. Hvorfor? Fordi det hele tiden gjelder PENGER. Ikke menneskelighet eller med menneskelig solidaritet, Bare penger. Debet og kredit. Hun eller han koster x kroner, tiden inntil vedkommende kan bidra med penger er x år, tapsprosjekt. Vi er ikke lenger mennesker, Vi er bare debet eller kredit i det store statsregnskapet.

  6. Väl talat som alltid! Det är mycket som är beklämmande och sorgligt i allt som sker. Kan aldrig vara rätt väg att stänga in oss.

Kommentera

