Feminism / Pyssel

Almedalsrapport!

Sorry, jag hinner/orkar inte surfa runt och besöka er alla, här går det i ett. Jag ansvarar för Fi evenemang här i Almedalen och även om jag arbetar med många fantastiska volontärer är det mycket, stort och smått, där jag behöver fatta beslut. Vi bor i ett stort fint hus alldeles utanför ringmuren och varje dag börjar med politik redan vid frukostbordet. Sen har vi startmöte klockan 900 i vår fikalokal, och därefter börjar jag duka upp för det fika med Fi som jag är med på varje dag.

Någon från Fi håller torgtal varje dag 11-12, och från 12-15 bjuder vi på veganskt fika i en mysig lokal centralt i Visby. Det är maänniskor med frågor hela tiden, och däremellan handlar det om att plocka disk, duka fram nytt, servera dryck och kaka och hålla rent på toan. Som att jobba på fik, tur jag har erfarenhet av det!

Det roliga är alla människor jag möter. Häromdagen pratade jag med statsvetaren Stigbjörn Ljunggren, som lovade bjuda mig på cigarr när vi kommer in i Riksdagen 2018, jag har sett Försvarsministern och Leif Pagrotsky (de ville dock inte fika) och i dag tittade fyra kvinnor från Kina in och berättade om feminism i Kina.

Jag träffade en officer som berättade att de använder utdrag ur min blogg som diskussionsunderlag när de utbildar om jämställdhet i Försvarsmakten, kul, men det hade förstås varit trevligt om de berättat det via en kommentar i bloggen…

Roligast i går och i dag var ändå att Madelein från Nätkoll hittade rätt på mig, en bloggvän sen flera år tillbaka som jag äntligen fick träffa. Tyvärr jobbade jag, så vårt samtal blev väldigt upphugget, men det var ändå magiskt att äntligen få träffa henne. HÄR hittar du hennes blogg!

Kinafeminister

Här sitter de kinesiska feministerna. Så mycket som skiljer oss åt vad gäller möjligheterna att arbeta feministiskt, och så mycket där vi tänker och tycker lika!

armband

Jag skickade med dem varsitt armband så de ska känna att vi är med dem i deras arbete och stora utmaning.

earcuffs

Jag har sålt de söta earcuffsen, det var lute svårt att ta avsked av dem, men köparen kommer att bära dem med stolthet och värdighet!

11 thoughts on “Almedalsrapport!

  1. Låter som att du har dig ett par intressanta dagar där, va roligt det där med försvarsmaktens jämstäldhetsutbildningar men förstår dig känslan att de hade väl kunnat lämna en kommentar eller så 🙂

Kommentera

