Bokrecension / Boktolva / Världsomsegling

Boktjuven

Recension

Boktjuven av Markus Zusak

bokjuven

Jag blev överraskad av den här boken, trots att jag läst en hel del om den på olika bokbloggar. Den var inte alls lika sorglig som jag trott (fast egentligen är den oändligt sorglig) och den var skriven på ett mycket enklare och mer lättläst sätt än jag trott (med tanke på att det är Döden som berättar den). Så lättfattligt skriven att jag ibland kände det som det var en ungdomsbok, då det är det som brukar irritera mig när jag läser ungdomsböcker. Fast i den här boken irriterade det mig ändå inte. Berättelsen är relativt rakt på sak, rätlinjig, utan så mycket avvikelser. Likaså är den krasst berättad, det beror förstås på att berättaren sett all världens elände i en evighet och var mitt i ett inferno av sorg och tragik när berättelsen skedde. Samtidigt är det en vacker berättelse, om hur kärlek kan ta sig olika uttryck, och kanse inte alltid är så uttalat tydligt.

Jag gillar den, det trodde jag inte jag skulle göra, så jag är glatt överraskad. Jag gillar när böcker visar sig vara nått annat än jag trott – så länge som det oväntade beror på att boken är bra…

Rekommenderas!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: den 65:te för i år!
Boktolvan: Ja, ny författare för mig
Världsomseglingen: Tyskland

12 thoughts on “Boktjuven

  1. Jag älskade boktjuven. Just precis för att den är skriven som den är. Den är inte ”onödigt” sorglig. Flickan kunde ju tex ha hamnat hos en elak familj. Det gör att den blir än mer sorglig när den väl är det. Boktjuven är en ungdomsbok, jag brukar oxå reta mej på det enklare språket men gjorde det inte alls här. Den kvalar lätt in på Topp 5 av bästa böcker jag läst. Till å med på topp 3. Och vet du, filmen är oxå väldigt bra. Jag var rädd att tonen skulle förstöras men den är jättefin. Rekommenderar den varmt. Kram

  2. Den skulle jag kunna tänka mig att läsa om – jag gillade att berättaren var döden … det låter ju makabert när man skriver det så här … men det är det verkligen inte!
    Har däremot inte vågat se filmen.

    • Jag älskade boken och kände mej rädd för att filmen skulle förstöra. Men även filmen är bra och jag tycker du ska våga se den.

Kommentera

