Egoboost! / Frejigt / Katter / Pyssel

Sy, sy, sy!

Jag råddar inför Almedalen och har tusen saker i huvudet. I morgon ska jag testa att arbetsträna – igen. Håll tummarna för mig. Det är alldeles för varmt, så jag gömmer mig i källaren. Och där har jag systuga, för att koppla bort allt jag ändå inte kan påverka och allt som ligger i andras händer. Snart är sommarkollektionen klar, alla sid- och axelsömmar är sydda, kvar är fållning och sista fixet. Så här ser det ut i pysselrummet som just nu är skrädderi istället (och till del ateljé för dotterns konst):

20160627 systuga

Ja, jag använder alla tre maskinerna, nästan samtidigt… Längst bort overlocken som gör sid- och axelsömmar snabba att sy. I mitten min pfaff från 1996, med tvillingnål monterad. Den använder jag för att fålla allt som är i stretchtyg. Sen, närmst, min mammas Bernina, säkert inköpt på 70-talet, maskinen jag lärde mig sy på en gång i tiden. Den använder jag för de plagg som ska ha raksöm och sicksack. Jag sitter på en kontorsstol på hjul och åker emellan maskinerna utifrån vad jag behöver sy. Så jäkla lyxigt att inte behöva hålla på att byta nål och trixa!

20160627 väntans tyger

Den här högen ligger just nu och väntar på fållar och eventuella linningar, kantband eller infodringar.

20160627 skräddarkompis

Och i soffan ligger lilla burmaungen (som inte är så liten längre) och håller mig sällskap!

Eftersom det är måndag tänkte jag köra en gladmåndag, min variant av tacksamhetslista!

Jag är så glad över att min dotter långsamt mår bättre!

Jag är glad över att min man snart går på semester så vi kan fixa tillsammans här hemma

Jag är superglad över att dottern övertalade mig att skaffa en ny katt så snart efter att vår gamla älskade burma dog. Lilla kattungen gör underverk med både mig och dottern.

Jag är glad över att jag har ett så härligt lager av resttyger och second hand tyger som jag kan skapa en galet färgglad och busig kollektion av.

Jag är glad över att jag inte bryr mig om hur en tant förväntas klä sig utan klär mig i det som gör mig glad!

Se vad andra är tacksamma för inne hos Trillian!

18 thoughts on “Sy, sy, sy!

  1. Så härligt att dottern börjar må bättre för det betyder allt för ett mammahjärta! Min första symaskin var en Bernina och den klarade det mesta. Dock har den gått i graven nu.

  2. Vad skönt att det går åt rätt håll för dottern! 🙂
    Och jösses vad stor lillkatten har blivit…

    Wow, liksom! Tre maskiner igång samtidigt… Snitsigt! 🙂 Jag har ”bara” en maskin, och den står i en garderob i garaget. Där gör den ingen större nytta, fast å andra sidan gör den ingen större skada där heller 🙂

  3. Den lilla katten är verkligen inte så liten längre. Precis som med små barn går tiden alldeles för fort 😉
    Mycket att vara tacksam för mitt i allt. Hoppas verkligen att arbetsträningen går bra och ger dig styrka. Håller tummar och tår!

  4. Du imponerer stadig, det må eg seie !
    så praktisk med ei symaskin for kvar oppgåve, og arbeidsstol med hjul !
    Supert !
    Ønsker deg fine sommardager !

  5. Så lyxigt med flera symaskiner! Väntar med spänning på att få se kollektionen. Jag minns att du sydde så fina kläder till Almedalen i fjol. 🙂

  6. Tre maskiner samtidigt !!! Bara att rulla från den ena till den andra beroende på vad som ska sys låter både lyxigt och kul!! Ja, om man nu behärskar konsten att sy förstås vilket du till synes gör. Himmel vad du är duktig och produktiv 🙂 .. och högen som väntar är ganska stor 😀
    Åhh.. vad jag gillar din lista, speciellt det där sista 🙂

Kommentera

