Bokrecension / Pyssel

Vita spår

Jag lär mig sy med min nya overlockmaskin. I dag har jag sytt ihop två A-linjetoppar, en kortärmad topp, två par leggings och tre kjolar plus att jag sytt om en kjol. Kvar på de här plaggen är att lägga upp, sy linningar, ärmhål och halskanter och fästa trådar. Sen har jag ett antal plagg kvar att sy, men allt det gör jag en annan dag.

Jag har lärt mig hur jag sprättar en overlocksöm, att det inte alls är lika svårt att trä den som det påstås, hur jag byter tråd smidigt och att det blir mycket snyggare när jag kommer ihåg att fälla ner pressarfoten… Nu – vila och recension

Vita spår av Emelie Schepp

Vita spår

Den andra boken om åklagare Jana Berzelius. När jag läste den första irriterade jag mig på inkonsekvenser i beskrivningar och på de stereotypiska karaktärerna. Men sen sveptes jag med av berättelsen som var spännande och oförutsägbar. Den här boken är bättre redigerad, det är inte så mycket jag hakar upp mig på, och karaktärerna är inte riktigt lika stereotypiska. Framförallt gillar jag Jana bättre i den här boken, hon är en riktig kick-ass-kvinna!

Däremot är poliserna rena nidbilden av poliser, jag hoppas verkligen att verklighetens poliser inte är lika intriganta, oekonomiska, manipulerande, känslokalla, påfrestande och allmänt genomjobbiga som de som är med i den här boken. Det skulle vara förödande för Sveriges poliskår, och det behöver de verkligen inte just nu. Å andra sidan skulle det förklara en hel del av de konstiga, udda och ibland rent av lagvidriga saker som en del poliser gör i verkligheten.

Jag rekommenderar den här och ser fram emot nästa. Som förhoppningsvis är ännu bättre redigerad så att de konstigheter som ändå smitit in i den här rensas bort innan tryck. Ett exempel är en stor slagsmålsscen, där författaren börjar med att konstatera att det inte existerade några regler när de här två slogs. För att i meningen efter låta en av kombattanterna införa en regel som den andra går med på… Inget sånt i nästa, lova mig det!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok 63, det närmar sig!

9 thoughts on “Vita spår

  1. Jag har också Vita spår liggande här och väntar på att bli läst. Jag brukar gilla när särskilt kriminalromaner utspelar sig i Sverige, eftersom det brukar vara mer nedtonat då, inte så storslaget, vilket jag tycker ger ett mer trovärdigt intryck, eller om det är att jag kan förstå det bättre 🙂 Ha en fin midsommarhelg!

Kommentera

