Frejigt / Katter / Pyssel

Dags för sommargarderoben!

Nu tar jag paus från feministpysslandet och skapar min sommargarderob istället. Jag köper gärna stuvbitar till låga priser och handlar även tyg på second hand. sen får de ligga till sig här hemma tills jag hittar ett lämpligt användningsområde. Det kan vara cosplaydräkter åt ungarna, tygkassar, smycken, gosedjur och annat. I dag var det dags att se vad jag kunde sy för kläder av tygerna här hemma. Det visade sig vara en hel del som fanns i hyllorna. 

Som med allt annat skapande och kreativt så är förarbetet viktigt men grymt tråkigt. För att inte tröttna halvvägs genom sommargarderoben så satsar jag på att klippa allt först, så jag bara har det roliga kvar, själva sömnaden. Jag har precis köpt mitt livs första overlock, så den blir kanon att sy sömmarna med, och då slipper jag dessutom sicksacka!

Så idag blev pysselrummet tillklippningsverkstad istället, för att i nästa steg förvandlas till skrädderi!

Först gav jag mig på de stretchtyger jag hittade och fick till fem par blivande leggings:

20160618 5 tillklippta leggings

Sen hittade jag massor av ett mjukt rosa tyg som får bli årets sommarklänning:

20160618 tillklippt klänning

Jag klippte till delarna till två olika kortärmade sommarskjortor:

20160618 2 tillklippta skjortor

Även den här tänkte jag skulle bli sommarskjorta, men det fanns för lite tyg, så den kommer att bli en A-linjetopp istället:

20160618 tillklippt A-linjetopp

Som de här två:

20160618 2 tillklippta A-linjetoppar

Det fick räcka i tillklippning för i dag. I morgon hoppas jag kunna klippa till två sommarkimonos av det här, en kort och en lång:

20160618 kimonotyg

Och av de här tygerna ska det bli fem korta kjolar är tanken:

20160618 kjoltyg

Puh, sen ska jag sy så ögonen blöder och overlocken glöder, men jag blir i alla fall färgglad i Almedalen i år!

10 thoughts on “Dags för sommargarderoben!

  1. Oh, jäklar va många nya klädesplagg! Så roligt att kunna (och orka) sy sina egna kläder. Det var sånt jag gjorde förr i tiden… nu blir det mest lagning och uppiffning av befintliga plagg.

    • Jag väljer enkla mönster utan insnitt och pillriga delar. Långa raka sömmar och kantband eller rullfåll runt ärmhål och ringning så slipper jag infodringar med… Jag gillar lösa slängiga plagg på sommaren så det inte blir så varmt för mig som måsta försöka hålla så mycket hud som möjligt täckt för att inte bränna mig…

  2. Asså du är för härlig Freja blir kul att se det på eller på bild när det blir klart 🙂 skall du till Gotland? hoppas hälsan är med dig 🙂 skön kväll

  3. Önskar att jag vore bara en gnutta så kreativ som du när det gäller att sy och skapa mina egan klöder men det har aldrig varit min starka sida. Gillar dina läckra mönster och färgval 🙂

Kommentera

