Bokrecension / Världsomsegling

En mörderska mitt ibland oss

Recension

En mörderska mitt ibland oss av Hanna Kent

En mörderska mitt ibland oss

En bok om Island, 1800-tal, våldsamheter och verklighetsbakgrund. Väldigt lockande innan jag läste den, men också lite utanför min komfortzon. Jag brukar inte läsa historiska romaner så ofta och inte heller böcker ”baserade på en sann historia”.

Den här boken var fantastisk tyckte jag. Framförallt eftersom den nästan inte alls handlar om morden, utan mer om relationer mellan fånge och fångvaktare, själ och själavårdare, och människa och natur. Island är verkligen en sagoö och passar perfekt som bakgrund till berättelsen. Önskar bara att den kunde fått ett annat slut, men den har som sagt verklighetsbakgrund.

Rekommenderas till dig som vill läsa deckare som inte är som deckare brukar vara.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 60.
Världsomseglingen: Island

3 thoughts on “En mörderska mitt ibland oss

Kommentera

