Bokrecension

Knutar och kors

Recension

Knutar och kors av Ian Rankin

Knutar och kors

Jag har läst Rankins böcker om Rebus i många år. Äntligen fick jag läsa den första boken i serien! Lite underligt tycker jag att den dyker upp på svenska först nu, för jag tror hans böcker sålt bra här i många år. 

Det är alltid lite nervöst att läsa en författares första bok i en serie så här långt efter den utgivits första gången. Anledningen till att den inte översatts är ofta att den faktiskt inte är så bra, och att det först är efter ett antal böcker som författaren hittat den stil som jag gillar.

Den här var rätt annorlunda än de senare böckerna, främst eftersom det var en så extremt personlig koppling till Rebus, så det kändes mer som en fristående bok än del av en serie. Kanske var det så, Rankin kanske skrev den som en engångsföreteelse, men insåg sen att Rebus var en bra karaktär att fortsätta med. 

Annorlunda men helt OK är mitt omdöme, och då annorlunda i jämförelse med övriga Rebusböcker, inte annorlunda gentemot genren som helhet.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 59

5 thoughts on “Knutar och kors

  1. Tack för det tipset! Jag har inte läst den boken är jag tämligen säker på.En av mina favoritförfattare så det ska jag absolut göra.
    Hade en liknande upplevelse när jag nyligen läste Donna Leons första bok.

  2. Det är inte helt ovanligt att den första boken kommer ut först senare här när författaren hunnit bli mer etablerad. Får göra en anteckning om denna och om författaren.

Kommentera

