#blogg100 / Bokrecension / Boktolva / Världsomsegling

Med livet framför sej

#blogg100, inlägg 75

Jag recenserar

Med livet framför sej av Émile Ajar

Med livet framför sigEn av de böcker jag köpt efter att ha läst om den på andra bokbloggar. Jag försöker vidga mitt läsande utanför brittiska, amerikanska och skandinaviska deckare, och den här boken är ett led i den strävan. Det säger kanske nått om min okunskap om litteratur att jag inte hade en aning om att det här inte alls var en ny bok, utan en bok från 70-talet. Det gör det hela lite speciellt, eftersom det gör mig nästan jämnårig med huvudkaraktären!

Jag brukar ha svårt för franska böcker, men den här slank ner lätt. Den är färgstark, tragisk, kärleksfull och sorglig på en och samma gång. Den har ett speciellt språk, eftersom den berättas av huvudkaraktären som inte fått gå i skola. Han är streetsmart och har en livlig fantasi. Framförallt är han en ansvarsfull och varmhjärtat pojke som skapar en familj av de som finns i hans närhet.

Jag förstår varför den här kom i nytryck, för det här är en bra bok, tur att jag vågar mig utanför min komfortzon ibland.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Bok 45!
Boktolvan: Ja, har inte läst nått av författaren tidigare
Världsomseglingen: Frankrike

4 thoughts on “Med livet framför sej

  1. Böcker ja kanske hade den varit ok men har en del som jag skal ta med mig nu så vad tyckte du om mello? skön dag kram

  2. Jag är dålig på att välja nya författare,
    håller mig vanligtvis till de gamla inkörda.

    Genom Din (å andra bloggar) får jag dock tips på nya författare.

Kommentera

