#blogg100 / Arg tant / Feminism / Politik

Chokladbollens och PK-dagen

#blogg100, inlägg 72

I dag är det chokladbollens dag. Eftersom det fortfarande finns inskränkta och oempatiska individer som envisas med att haka upp sig på vad ett litet oansenligt bakverk kallas som om deras liv hänger på det så instiftades en PK-dag förra året, som även den infaller idag (läs HÄR).

PK, politiskt korrekt, har blivit ett skällsord, men jag ser det mer som en utmärkelse, något eftersträvansvärt. Politiskt korrekt är ett ord med flera hundra år på nacken. Inledningsvis var det rent neutralt, ett uttryck för något som var i linje med gällande lagar. Sen gled det över till att vara något positivt och eftersträvans värt för att nu istället blivit något som slängs efter den som anser diskriminering och förtryck inte är OK och att mänskliga rättigheter är värda att kämpa för, som om det är något som inte är bra att kämpa för.

Att vara politiskt korrekt innebär enligt Oxford Dictionary att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper. Hur kan det vara fel?

Att vara politiskt korrekt innebär att respektera att alla människor har samma rätt att leva sina liv enligt de mänskliga rättigheterna, fria från förtryck och utan att diskrimineras. Hur kan det vara fel?

Att vara politisk korrekt innebär att stå upp för orättvisor och elakheter, att stå bakom och stötta de som inte alltid har möjlighet eller orken att alltid behöva stå upp helt själva. Hur kan det vara fel?

Att vara politisk korrekt innebär att ha en vision om ett bättre samhälle och en grundläggande tro på att vi, mänskligheten, har förmågan att skapa det samhället. Hur kan det vara fel?

Jag är stolt över att kallas politiskt korrekt och önskar bara att jag kunde leva upp till epitetet oftare!

12 thoughts on “Chokladbollens och PK-dagen

  1. Åh vilket bra inlägg! Nu känner jag mig extra stolt över att jag vill vara politiskt korrekt. Negerboll är ett unket och rasistiskt ord som inte har något i vår tid att göra.

  2. Jag håller med. Problemet är när PK blir för smalt. Det är PK att inte tala illa om t.ex. religioner. Men det blir konstigt att vi har skolplikt med syfte att lära våra barn kunskap och samtidigt lära ut tro. Vi tillåter människor att lära sina barn saker som inte har någon vetenskaplig grund. Det är PK att låta människor tro, när vi vet saker de inte visste när de heliga skrifterna skrevs av okunniga människor. Jag gillar PK, men PK är inte alltid rätt. PK kan också användas som cement och vara ett hinder för utveckling.

  3. Det var väl nån som sa: ”Är det bättre att vara politiskt inkorrekt?” 😉
    Det som kan bli problematiskt är väl om det blir ”ängsligt”. Vilket jag inte tycker att det behöver bli.

  4. Jag tror det var Liv Strömquist som föreslog att ersätta ”pk” med ”att behandla människor med respekt”. Det gör det hela tydligare: ”Jag tycker verkligen att det har gått för långt med att behandla människor med respekt”, ”ett sånt jävla behandla människor med respekt-samhälle”, ”jag säger saker som de är, jag är inte en sån där behandla människor med respekt-typ”.

    Jag har väldigt svårt att förstå varför det finns folk som insisterar på att använda ett ord som har en så stötande klang. Språket förändras, vi talar inte om lytt eller sinnesslö heller idag, fast det varit helt sakliga begrepp en gång i tiden…

Kommentera

