#blogg100 / Bokrecension

Till min kära dotter

#blogg100, inlägg 64

Recension

Till min kära dotter av Calamity Jane

Calamity Jane

Calamity Jane känns som en del av min ungdom. Som ung och inte riktigt i linje med normer var hon en förebild, ett bevis på att det fanns andra sätt att leva sitt liv på. Men då var det främst hur hon porträtterades i Lucky Luke som jag baserade den uppfattningen på, som det här:

Calamity Jane 2

Den här boken visar en helt annan bild, även om den är fragmentarisk och långt ifrån berättar allt. Den består av de brev hon skrev till den dotter hon lämnat till en annan familj. De är skrivna under en lång period och dessutom rätt sporadiskt skrivna. Dottern fick breven först efter att Jane dött. De visar en person som fått lita för sin överlevnad, som älskat och blivit sviken, som saknar och älskar sin dotter och som gör det hon måste för att överleva. Mycket intressant att läsa om en kvinna som gick sin egen väg i en värld som var betydligt mindre tillåtande än den värld jag lever i!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Bok nummer 42, livets mening!

 

10 thoughts on “Till min kära dotter

  1. Inget jag läst, härligt med en dag med din dotter som var bättre 🙂 skönt att höra ..hoppas allt är bra o katten trivs hos er 🙂 vilket jag vet hi hi kram

  2. Calamity Jane förknippar jag med en gammal film med Doris Day först och främst och Lucky Luke i andra.
    Spännande att läsa det hon själv skrivit! Ska lägga boken på minnet (ja, i en skriven lista då alltså – för det mentala minnet är kasst ;))

Kommentera

