#blogg100 / Bokrecension / Kaosutmaningen / Världsomsegling

Mãn

#blogg100, inlägg 63

Recension:

Mãn av Kim Thúy

Man

Det här är den andra boken jag läser av Kim Thúy och den här är precis lika speciell och fin som den förra, Ru, som jag fortfarande minns med värme (recension HÄR). När Ru handlade om flykt så handlar den här mer om anpassning, till ett nytt land och ett nytt liv. Och hur det gamla får plats i det nya och kan leda till utveckling.

Boken är lättläst, och rör sig mellan Vietnam, Kanada och frankrike, samt mellan tider. Det kan låta rörigt men känns logiskt. Det är oändligt mycket mat och dofter i den, så jag blev hungrigare och hungrigare allt eftersom jag läste, synd att jag varken orkar laga mat eller gå på restaurang.

Den slutar sorgset, men med ett stråk av hopp, och lite så är det genom hela boken. Och känslan efter att ha läst den är varm och hoppfull, för jag är en i grunden positiv person!

Läs den!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Bok nummer 41
Världsomseglingen: Vietnam, Kanada och Frankrike
Kaosutmaning: 30. Läs en asiatisk författare

 

8 thoughts on “Mãn

  1. Ping: Allting har sitt pris | Freja funderar

Kommentera

