#blogg100 / Bokrecension / Kaosutmaningen / Månadens bästa bok / Spänningsutmaning

Kenzie och Genaro – de första fallen

#blogg100, inlägg 61

Recension

Kenzie och Genaro – de första fallen av Dennis Lehane

Kenzie och Genaro

Nyutgåva av de tre första böckerna i Lehanes serie om privatdetektiverna Kenzie och Genaro. Hårdkokta böcker, minst sagt. Hade ingen aning om att privatdetektiver hamnade i så många eldstrider… eller, de gör väl inte det i verkliga livet, men de här två lever som i ett gangsterkrig i varje bok. Kanske inte så verklighetstroget, men rätt spännande!

En bastant bok att ta sig igenom, sammanlagt ungefär 1200 sidor. Men det gick smidigare än jag trott, det var intressant, spännande och lättläst, så sidorna bara rusade förbi. Precis som jag vill att det ska vara. Jag gissar att den här utgåvan kommer sig av att nästa bok i serien blivit film, ”Gone, baby, gone”, och att förlaget därför passar på. Själv har jag tidigare bara läst den senaste boken i serien, som är en uppföljare just till ”Gone, baby, gone”, men skulle gärna läsa de två mellanliggande böckerna. Som förstås inte är tillgängliga just nu. Får kanske bli bibliotek för ovanlighetens skull…

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 40, det rullar på i bra fart. Tyvärr beroende på att jag varit extra sjuk i vår…
Månadens bästa bok: Jag valde mellan Niceville av Kathryn Stockett och Nätter i Reykjavík av Arnaldur Indridason, och landade på Niceville till sist. Båda var bra, men Niceville vann med en hårsmån.
Spänningsutmaningen: Jag valde mellan den jag recenserar här och Nätter i Reykjavík av Arnaldur Indridason. Men eftersom Indridason petades från ”Månadens bästa bok” så får han åtminstone vara spänningsutmaningen för april
Kaosutmaning: 28. Läs en bok med en dryck i titeln. Första boken i samlingen har titeln: En drink före kriget.

6 thoughts on “Kenzie och Genaro – de första fallen

  1. Känner igen boken, privatdetektiverna… tro om jag läst någon bok?
    Skriver upp den på min Freja lista 🙂

    Vi var till Östersunds Djursjukhus med Bullen akut igår eftersom han plötsligt blev riktigt, riktigt dålig. Nu har jag/vi 10 dagar på oss för beslut. Svårt.

Kommentera

