#blogg100 / Bokrecension / Kaosutmaningen

Hollywoods kråkor

#blogg100, inlägg 59

Recension

Hollywoods kråkor av Joseph Wambaugh

Hollywoods kråkor

En gammal favoritförfattare, i samma still som de Ed McBainböcker jag älskat under min uppväxt och mitt vuxna liv. Den här boken hittade jag på rea, köpte av nostalgi, utan att inse att den är andra delen i en serie om samma polisstation. Nåväl, den gick att läsa fristående, och det blir nog ingen jakt från min sida på de andra delarna. Jag gillade författaren för 20 år sedan, men hans stil har inte åldrats väl. Boken är kryddad av rasism, sexism, funko-, trans- och homofobi. Jag är OK med den typen av innehåll när det används för att skapa en karaktär, men i den här boken är det inte karaktärerna utan författaren som sticker in helt onödiga meningar ibland för att förfasas över hur USA blivit politiskt korrekt ”men det får en väl inte säga i det här landet längre”. Oerhört irriterande!

Lägg till det att brotten, som kan vara rätt otäcka, allt som oftast spelar en biroll för att en polis ska få användning för en dålig ordvits eller skämt. Som om författaren sitter med en mängd dåliga vitsar som till varje pris ska in i boken. De blir inte bättre av att användas som kapitelavslutningar, snarare sämre. De för inte berättelsen framåt utan skapar bara dålig stämning.

Nej, det är helt OK att Wambaugh slutade skriva böcker, han borde inte skrivit den här, och knappast heller de andra i serien om de är liknande.

Allra mest irriterad blir jag dock av förordet, där Jens Lapidus påstår att det var Joseph Wambaughs böcker som inspirerade de som skrev TV-serien Hill Street Blues. Mäh, det vet väl ALLA att det var böckerna om 87:de av Ed McBain som gjorde det!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Det här blir bok nummer 39.
Kaosutmaning:  32. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag. Ordupplaget har jag aldrig hört talas om förut.

 

 

Btrr förlag för mig, Ordupplaget

8 thoughts on “Hollywoods kråkor

Kommentera

