#blogg100 / Bokrecension / Boktolva

Niceville

#blogg100, inlägg 57

Recension av

Niceville av Kathryn Stockett

Niceville

Långt efter den kom ut har jag äntligen läst Niceville. Jag har bara hört gott om den och kan bara hålla med. Den är intressant, lärorik, tankeväckande och samtidigt medryckande, spännande och lättläst. Jag tycker det är särskilt bra hur författaren får med skillnaden mellan att som vit skriva boken och som färgad att berätta sin historia. Även om författaren som vit kan bli illa sedd och utfryst på grund av boken så är det så mycket värre för den som är färgad. Där är det arbetat, familjen och livet som står på spel. Ett mycket tydligt exempel på vithetsprivilegier och strukturell rasism.

Läs den!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 37.
Boktolvan: Ja, den första bok jag läser av författaren.

Nu är det soligt och varmt och av gårdagens snöstorm syns knappt en flinga. Skönt tycker några i familjen!

IMGP7692rev

 

16 thoughts on “Niceville

  1. Vi läste ju en som va bättre tycker jag i Bloggdala. Vad hette den nu då?
    Med den rasistiska pappan och den sonen som umgicks med en svart man…
    Minns inte men kommer ihåg att den satte sej mer. Kram

  2. Himmel vad många böcker jag får på min ”vill läsa lista” 😉 Men jag har ju heller ingen time limit utan hela livet på mig 😀 Himla skönt att snöstormen drog bort fast om jag minns rätt gillar du ju vintern. Fina katten får naturligtvis vara med på bild.

  3. Jag håller med dig helt och hållet! Jag blev så påverkad av både handlingen och sättet boken var skriven på. När filmen kom såg jag den ett par gånger. Boken överträffar filmen med råge, allvaret i klassamhället kommer fram mer i boken. Filmen är omvälvande den också, men mer åt feel good-hållet. Här skrev jag vad jag tyckte om boken, om du vill läsa: https://justnujusthar.com/2012/08/03/om-tre-starka-kvinnor-i-60-talets-mississippi/

  4. Ping: Kenzie och Genaro – de första fallen | Freja funderar

Kommentera

