#blogg100 / Bokrecension / Katter / Världsomsegling

Okänd kontinent

Recension

Okänd kontinent av Fred Vargas

Okänd kontinent

Jag har läst de tre tidigare böckerna som kommit på svenska om kommissarie Adamsberg, Helg i de eviga skogarna, Mannen som vände insidan ut och Budbäraren. I fel ordning, vilket stökade till det lite vad gäller min förståelse för karaktärerna i böckerna. Så här har jag tyckt om de tidigare:

”Intrigen i den här boken är superintressant och välkonstruerad, den gillar jag skarpt. Men jag har svårt att ta till mig personerna. De är otroligt opersonliga och endimensionella. Jag kanske fått en annan känsla för dem om jag läst böckerna i rätt ordning, för det antyds saker bakåt i tiden som påverkat relationer, det hade varit intressant att förstå det bättre.” (Helg i de eviga skogarna)

”Här är flera av personerna mer komplexa och utmejslade, medan intrigen väl känns så där. Jag har svårt för mördare som väntar i massor av år och sen ger sig ut på en galen människojakt…” (Mannen som vände insidan ut)

”Jag har läst dem i lite bakvänd ordning, men jag tror inte det gör så mycket. Eller så är det just det som gör att jag inte kunnat ta till mig kommissarien. Den här boken är ändå den jag tyckt bäst om. Jag gillar klientelet runt torget där budbäraren befinner sig, det är spännande personer. Tyvärr är de inte med i de andra böckerna.

Jag har personligen svårt för Adamsberg, han är en rätt trist och tråkig person, även om han i böckerna presenteras som en udda och unik människa.” (Budbäraren)

Jag kan säga så mycket som att med den här boken jag läste nu så blev Adamsberg lite mer tydlig och förståelig, men det är så många andra bland poliserna som jag inte riktigt får grepp om. Många franska namn och snabba, enkla karaktärsbeskrivningar. Och jag kommer inte ihåg dem från tidigare böcker, återigen troligtvis för att jag läst dem i fel ordning, så de slinker liksom undan och förblir ogripbara…

Jag är nöjd över att Adamsbergs återkommande kärleksrelation till Camille inte tar nästan någon plats alls i den här boken. Jag brukar reta mig på den, mest för att Camille verkar så cool och Adamsberg är en så förstockad gubbe. Det bästa i den här boken är ändå besöket i Kiseljova i Serbien, miljöbeskrivningarna där lockar mig att åka dit!

I min läsa hög ligger nästa bok i serien och väntar, jag är så nöjd med att äntligen kommit in i rätt ordningsföljd. Eller, rättare sagt, jag var så nöjd. Nu såg jag att det kommit ut en ny bok om Adamsberg på svenska, och det var den första i serien. Neeeeeeej! Hallå alla utgivare! Försök att så långt som möjligt ge ut böckerna i rätt ordning, ni gör läsare en otjänst och ger varken författare eller karaktärer en rättvis chans när läsaren måste gissa sig till vad som hänt tidigare….

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 36
Världsomseglingen: Frankrike och Serbien, eftersom halva boken utspelar sig där.

Här har det snöat. Först i tre nätter där snön smält bort under dagen och så i dag, då det snöar och yr så hela världen är vit igen. Helt OK för mig, jag gillarsnö, men kattdrottnongen vill hellre ha det så här:

IMGP7671rev

 

9 thoughts on “Okänd kontinent

  1. Även om man kan läsa vissa böcker fristående så föredrar jag att ta dem i rätt ordning. Inte sällan får man lite information under resans gång och även om den inte påverkar intrigen så lär man känna karaktärerna.

    Snö är inte min grej så då är det skönt att bo ”söder om landsvägen”!

  2. Jag har läst alla som har översatts till engelska. Tyvärr räcker inte min franska till för att läsa dom på originalspråket.Jag har säker sagt det förut men Fred Vargas är en av min stora favoriter. Jag älskar hennes böcker.

  3. Tyckte inte om den här eller Adamsberg alls. Ser inte ut att bli några fler Vargas för mig (men man ska aldrig säga aldrig, efter tre år läser jag nu del två av ”Robert Galbraith”).

Kommentera

