#blogg100 / Bokrecension / Boktolva / Världsomsegling

Huset du älskade

#blogg100, inlägg 54

Recenserar

Huset du älskade av Tatiana de Rosnay

Huset du älskade

Ytterligare en bok jag köpte efter att ha läst om den på blogar. En alldeles lagom bok för mig. Inte för djupsinnig, inte för ytlig. Härliga miljöbeskrivningar och intressant upplägg. Hela boken är Rose Bazlets brev till sin döde man om hur hon, på sitt egna sätt, vägrar gå med på att huset rivs för att ge plats åt en boulevard.

Sen känns den kanske inte helt tidsenlig, med tanke på hur umgänge mellan samhällsklasser inte var så comme il faut (kolla, jag låtsas att jag kan franska…) på den tid det här händer, andra halvan av 1800-talet. Men jag önskar att jag kunde få tillgång till den bokhandel och blomsteraffär Rose tillbringar så mycket tid i. Helst en kombination av dem, där jag kunde sälja böcker och en god vän kunde sälja blommor, samtidigt som vi serverar kunderna te och sällskap. Såååå lockande!

Jag är särskilt förtjust i slutet på boken, som konsekvent följer den väg Rose valt!

Rekommenderas! Dessutom lättläst och inte så lång, en fördel för mitt hjärnmos!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 34 avklarade
Boktolvan: Ja, första gången jag läser nått av den här författaren
Världsomseglingen: Frankrike

9 thoughts on “Huset du älskade

  1. Låter spännande, men du känner mig ang böcker, fick en drös i går av syrran får se hur det blir med dom :/ hoppas du mår bra å får en skön söndag 🙂

  2. Ännu en bok att lägga till listan, och det där caféet/bokhandeln/blomsteraffär låter som en dröm! Mycket bättre än den blomsteraffär som delade lokaler med en osthandel. Jag höll på att fråga om de hade besvär med döda möss (allvarligt!). Det luktade för illa med dansk ost i blomaffären!

Kommentera

