#blogg100 / Bokrecension / Boktolva / Månadens bästa bok / Spänningsutmaning

Den osynlige mannen från Salem

#blogg100, inlägg 31

I dag recenserar jag

Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson

Den osynlige mannen från Salem

Det här är en tidigare okänd författare för mig, jag köpte boken efter att ha läst om den på olika bokbloggar. Jag är splittrad av den. Den är mer ett personligt drama än en deckare tycker jag, och jag har svårt att förstå hur den kan vara upptakten till en serie om Leo Junker. Jag tyckte den var lätt att läsa och berättelsen är ok, men vissa saker i den gör mig ändå inte särskild lockad att läsa mer av författaren.

För det första är den för mörk och tung för att jag ska orka. Det är sorger, svek, droger, mobbing, självmord och sjukdom om och om igen. Inga ljusglimtar, inget hopp.

Sen känns intrigen alldeles för tillkrånglad och osannolik plus att personerna verkar genomgå personlighetsförändringar mellan varje kapitel. Det är svårt att hitta någon logik i deras sätt att reagera och hantera sina liv. Vilket i sig är logiskt eftersom livet inte är logiskt.

Men, framför allt, jag får ingen känsla för Leo, jag intresserar mig inte det minsta för hans fortsatta liv och karriär. Så, även om den här boken var OK, det blir ingen mer om Leo Junker för mig!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: nummer 28.
Månadens bästa bok: Blir inte den här utan Flickoffret, som jag recenserade HÄR. Inte en superbra bok, men mars månad innehöll ganska medelmåttiga böcker.
Spänningsutmaningen: Ja, det här är mitt bidrag för mars.
Boktolvan: Ja, ännu en tidigare oläst författare att pricka av.

7 thoughts on “Den osynlige mannen från Salem

Kommentera

