#blogg100 / Bokrecension

Till döds

#blogg100, inlägg 24

Recension

Till döds av Peter James

Till döds

Det här är den 8:de boken om polisen Roy Grace och den 8:de jag läser. Den känns bekväm och bekant. Inte så mycket överraskningar. De första böckerna var väldigt lika uppbyggda i slutet, med en galen mördarjakt och lite konstiga och farliga beslut av Grace som gjorde situationen värre än den borde vara. OK att det är så i en bok, men när det blir så i flera böcker efter varandra blir det lite trist och förutsägbart. Så skönt att han släppte det mönstret och varierade sig lite.

Med det sagt så är han till del tillbaka i det mönstret i den här boken, men tillräckligt varierat för att det inte ska kännas som en upprepning. Boken är ett habilt hantverk, den fyller många av mina krav på en brittisk deckare. Tyvärr har den ett stort fel och en del små skavanker. Det stora felet är att delar av boken utsöndrar rätt kraftig transfobi, det hade jag väldigt gärna sluppit.

De små skavankerna är att Grace är ganska paternal gentemot kollegan som i den här boken får ta över en del ansvar. Som om kollegan är helt grön som polis och inte alls varit med i de sju tidigare böckerna. Jag retar mig på att flickvännen beskrivs som en skön tjej genom hela boken, utom vid ett enda tillfälle när hon istället blir hysteriskt svartsjuk. För att vara en skön tjej igen på nästa sida. Inga nyanser alls, alltså. Sen irriterar jag mig på en eviga bakgrundshistorien, om Grace försvunna fru, som författaren uppenbarligen tänker fortsätta dra ut på i en evighet. Här går det att ana att hon kommer att få en större roll i kommande böcker – fast det trodde jag i den förra boken med, och i den här är hon bara med som en psykopatisk ande…

Med de klagomålen så är det ändå en helt ok bok att läsa med feberfrossa.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 27

3 thoughts on “Till döds

  1. Usch va trist för dig, hoppas du kryar på dig själv är jag bättre idag hade magsjuka i går ju 😦 kram å GLAD PÅSK VÄNNEN

  2. Kommer icke ihåg om jag läst nån bok av Peter James,
    men jag har ju så selektivt minne å kommer sällan ihåg författare ifall jag inte gillar dem å läst flera av deras verk.

    Boken De levandes rike av Nicci French som jag nu läst rekommenderas icke,
    jag tycker boken aldrig blev riktigt bra, varken direkt intressant eller spännande.

    Ha en fin påsk, kram

Kommentera

