#blogg100 / Feminism / Pyssel

Pysselterapi

#blogg100, inlägg 22

Jag pysslar mycket för att må bättre, men får hela tiden göra avvägningar hur mycket jag kan pyssla för att må bättre och inte göra för mycket så jag blir ännu tröttare. lösningen blir kortare stunder med pyssel varvat med vila och andra aktiviteter. Under de senaste dagarna har jag gett mig på en ny form av skapelse, tygkassar! Allt sytt av olika secondhandtyger och stuvbitar som jag köpt billigt i väntan på att jag ska hitta någon användning för dem.

20160307 rött tyg

Först sydde jag en prototyp för att kolla vilka mått som funkar. Jag vill att det ska vara en rymlig och praktisk väska som ändå är smidig.

Jag bestämde mig för att skapa en med axelremmar, fodrad, med två fickor inne i väskan, varav en för mobil, och en ficka utanpå väskan.

Här har jag klippt till utsida, foder och axelremmarna:

20160321 tygväskor1

Här har fickan på utsidan hamnat i varsin hög, jag tycker det är kul att ge den en annan förg och mönster. Väskan och fickan på utsidan ska gå att stänga på ett enkelt sätt, men jag orkar inte sy knapphål, utan fixar stängningen med knapp/pärlor och gummisnodd. Tänk sån tur att jag köpt ett komönstrat påslakan som hade färdiga knapphål!

20160322 tygväskor2

Dags för innerfickor och mobilfickor, de är av samma tyg som fodret, inköpt på en second hand vid förra sommarens besök i Visby. Det tyget repar sig lätt, så förutom att sicksacka tyget som jag gör här, så vek jag in det sicksackade och limmade, för att trådarna ska hålla sig på plats.

20160322 zickzack

Slutligen har innerfickan och mobilfickan hamnat i varsin hög. Alla fickor har fått sin övre kant färdigsydd, nästa moment är att vika in kanterna och sy fast fickorna på yttertyg och foder, innan det roligaste momentet kommer:

20160322 tygväskor3

Tadaa, tygfärg! Det här är ett testtryck på min prototyp, så här kommer det inte att bli på de andra. Dessutom ska jag höra om dottern har lust att göra lite fritt skapande. färgglatt och fint!

20160321 prototyp

När framsidan är tryckt är det dags att sy fast fodret med yttertyget och sen skapa en botten genom att sy av ungefär 5 cm i varje hörn på botten av väskan. Så ska axelremmarna sys och fästas. Det bökigaste momentet är att vränga remmarna rätt…

Sen kommer nästa roliga moment, att skapa stängningsanordningar av knappar, pärlor och gummiband. Dottern har börjat måla träknappar i fina färger och mönster så jag har lite olika att välja mellan!

Det här har hittills tagit mig tre dagar, det får ta den tid det tar. Jag insåg i dag, när jag sydde det sista på fickorna, att jag inte riktigt kom ihåg hur symaskinen (som jag ägt i 20 år) fungerade, och då är det dags att vila! 

14 thoughts on “Pysselterapi

    • Symaskiner behöver bara lite omvårdnad så funkar de länge. Jag har även min mammas gamla maskin, den bör vara si så där 40 år, och så har jag en klassiker, en grön gammal Husqvarna, den är säkert 60 år…

  1. Imponerande minst sagt. Vår maskin lade av för några år sedan så nu är det slut med sömnaden. Tror inte att jag köper någon ny…

  2. O M G imponerande *tummen upp*

    Att bli vegetarian är inget alternativ för mig så länge jag måste laga middag till J & Elin,
    jag orkar inte att fixa två olika maträtter, med LCHF kan jag kombinera deras å min mat.

  3. Nu blir jag inspirerad att börja sy igen! Har inte haft symaskinen framme sedan jag bröt armen så det är hög tid! Tygkassar kan man aldrig få för många av och det är kul att följa din arbetsgång! Dina kassar kommer att bli små konstverk, lycka till med dem!

Kommentera

