#blogg100 / Bokrecension / Kaosutmaningen

Än finns det hopp

#blogg100, inlägg 19

Recension!

Än finns det hopp av Karin Wahlberg

Än finns det hopp

Den här boken har legat här hemma och grott ett tag. Jag gillar Wahlbergs deckare, men det här är en annan genre. Sjukhusmiljö på 50-talet, om personerna på och kring ett sjukhus och en sjukhusskola. Andas lite ”Syster Cherry Ames” om någon mer än jag minns de böckerna? 

Jag gav serien ett försök, men jag kommer nog inte att fortsätta läsa. Det jvar alldeles för tydligt att det här var första boken i något som är tänkt att vara en serie. Många personer som introduceras, vissa med hemligheter, andra med drömmar, och några som känner sig lite vilse. Men ingen av trådarna löses upp i den här boken, och många av dem bara antyds. ”Köp nästa så får du veta” kunde det lika gärna stått i slutet av den.

Inget för mig. Jag gillar att läsa serier, men då ska varje bok ändå ha sitt egenvärde, och det tycker jag inte den här har. Visst, det är fina personporträtt och spännande sjukhusmiljö, men det räcker inte. Jag vill ha någon form av handling oxå, inte bara inledning till ett antal olika tänkbara handlingar.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok 26
Kaosutmaning: 23. Läs en bok som utspelar sig i historisk tid. 50-talet är kanske inte så långt bort, men det som beskrivs i den här boken är tack och lov historia!

 

7 thoughts on “Än finns det hopp

  1. Men vad jobbigt. En hel introduktionsbok, liksom. Nej, det måste vara avslut i alla delar annars är det inte värt att läsa dom. Sen kan det ju få finnas lite lösa trådar, men nån tråd måste vara fäst och klar när boken tar slut 🙂

Kommentera

