#blogg100 / Bokrecension

Onda flickor

#blogg100, inlägg 16

Från helgens resa med lång väntan på tåg så har jag några böcker att recensera. Jag startar med

Onda flickor av Alex Marwood

Onda flickor

Jag har hört och kkäst massor om den här. Om hur otäck den är. Vissa recensioner har fått mig att tro att det är en skräckroman, andra att den har något övernaturligt över sig. Utifrån de förväntningarna kändes den som en ganska stor besvikelse. Det är en kriminalroman med handlingen förlagd lite för långt bort från brotten för att göra den spännande. Bilden på framsidan, av de tre flickorna, är oxå väldigt missvisande. I boken är det betydligt större åldersskillnad mellan den, jag uppfattar det som två 10-12-åringar och en 4-åring, och på bilden ser det mer ut som tre mer jämnåriga trettonåringar i lite olika längd.

Om jag släpper mina förväntningar så är det här en helt OK roman, men lite mer av relation än kriminal. I och med att den till del handlar om barn som begår brott så visar den oroligt tydligt hur mycket Storbritannien skiljer sig från Sverige i sättet som polis, media och medborgare både ser på saken och agerar. Det i sig gör boken intressant. Jag gillar även slutet. Men i övrigt är det en rätt medelmåttig kriminalroman och inte den thriller jag trodde det skulle vara.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 24, det går lite långsammare med läsandet hittills i mars, men jag ligger fortfarande bra till.
Boktolvan: Ja, det är min första bok av den här författaren

8 thoughts on “Onda flickor

    • Det har det gjort, men just det är skillnaden. Det händer i Sverige med, men här får förövarna skydd och vård så vi vet inte vad de heter eller hur de ser ut. I Storbritannien frossar media i vilka odjur barnen är. Jag har sett bilder på vuxna människor som står utanför rättegångssalar och spottar på barn som är anklagade. Det, om nått, är otäckt!

Kommentera

