Arg tant / Feminism / Politik

Upp och nervända 8 mars

#blogg100, inlägg 9

I dag är jag arg tant. Jag hade planerat ägnat mitt 8:de mars, Internationella kvinnodagen, åt att diskuterat vad vi gör åt situationen i världen. Istället hamnade jag i ett antal mer eller mindre absurda diskussioner oavsett vad jag själv tog upp, och allt beroende på några ogenomtänkta råd från polisen (i Jämtland, det var på nyheterna i måndags och sen välde det över alla bräddar igår), om hur kvinnor ska hålla sig inne när det sker överfall på nätterna. Jag ska ta några utdrag ur diskussioner som jag och mina vänner varit i under dagen, det här är oredigerade kommentarer från facebook:

  • ”Det polisen nu äntligen säger har varit känt av vakna människor en längre tid.”

  • ”Eller kanske att vissa grupper i samhället har en ganska medeltida och kass kvinnosyn…”

  • ”anser du att män från medeltida klansamhällen generellt har samma värderingar som svenska män?”

  • ”En annan fråga, vilka värderingar är det som män har som manifesterar sig i form av stening av kvinnor i muslimsk kultur och hur manifesterar sig dessa bland etniska svenskar?”

  • ”Ursäkta mig men… Är du helt dum i huve?”

  • ”KAN man bli annat än hätsk med ett så urbota jävla dumt uttalande??”

  • ”Förstår du inte hur du gör bort dig?? Och ditt parti? Det är ju tamefan otroligt… Men som sagt- jag ska kolla med erat parti om dom står bakom ditt briljanta uttalande. Jag hoppas du har mod nog att lägga ut detta vid nästa val också…”

  • ”Jag har en gärningsmannaprofil, men den har polisen redan så det finns chans att detta kommer att lösa sig. De vanliga misstänkta finns ju dessutom många gånger lätt gripbara på förläggningarna.”

Det här var inte den fråga jag ville lägga min energi på under Internationella kvinnodagen, men jag gjorde tappra försök att få de män som hellre angrep mig, mitt kön, min personlighet och mina åsikter samtidigt som de helt klart visste vilka som var gärningsmän (självklart var de själva ”Riktiga, svenska män” och alla gärningsmän var invandrare om en skulle tro på de här dräggen), att förstå hur en våldtäktskultur skapas och påverkar oss. Om de nu bara ringt polisen i Jämtland och berättat vilka gärningsmännen är istället för att skriva om det på facebook så kunde vi ägnat den här dagen åt det den var tänkt att innehålla, en feministisk mobilisering för jämlikhet, hållbarhet och nedrustning. Men det får vi tydligen göra en annan dag istället. Här kommer min förklaring om VARFÖR polisens uttalande är så fel. HÄR kan du läsa och höra polisen.

Vi lever i en våldtäktskultur vilket bland annat innebär att om jag som kvinna blir våldtagen så är risken stor att jag inte kommer anmäla, eftersom jag i rätten blir ifrågasatt mer än förövaren. Jag kommer få frågor om jag hade druckit alkohol, om jag hade kort kjol, hur mina underkläder såg ut, om jag har haft våldsamt sex innan, om han verkligen förstod att jag inte ville, om jag verkligen sa nej tillräckligt mycket. Offer för våldtäkt kallar ofta rättegången för en andra våldtäkt. Vad polisen gör när de går ut och varnar kvinnor för att vistas ute om natten är att de lägger ytterligare skuld på kvinnan. Om en kvinna nu vistas ute om natten och faktiskt blir misshandlad eller våldtagen så kommer polisens varning göra att våldtäktsmannen får ännu lättare att komma undan i och med att hon kommer bli ännu mer ifrågasatt: ”Du visste ju att polisen hade varnat!”

Män som utsätts för våld blir trodda i rätten. De blir inte ifrågasatta på det sättet kvinnor blir i våldtäktsmål. De blir inte skammade på samma sätt. De får inte slängt i ansiktet att de får skylla sig själva som var ute på natten.

Om jag skulle följa med en okänd man hem och bli våldtagen, kommer det insinueras av polis och rätt samt samhället att jag får skylla mig själv för att jag följde med en okänd man hem. Det här kallas dubbelbestraffning. Damned if you do, damned if you don’t. Jag får inte dra alla män över en kam men jag måste samtidigt se alla män som potentiella våldtäktsmän för jag får skylla mig själv om jag är ute mitt i natten själv och blir våldtagen. 

Det polisen har gjort är alltså att i praktiken ge kvinnor utegångsförbud. För skulle jag bli våldtagen ute efter att polisen gått ut med den här varningen är jag i princip rättslös.

Dessutom sker tre av fyra våldtäkter av någon offret känner och har känt en längre tid. De flesta våldtäkter begås i hemmet. Det här är skrämselpropaganda och löser ingenting.

Vi lever i ett samhälle som berömmer sig om att vara fritt och jämställt och ändå ser det ut som jag beskriver ovan. Den övervägande mängden våld som kvinnor i Sverige utsätts för är av etniskt svenska män som återfinns i kvinnornas närmsta relationer. När män på facebook antyder, eller skriver rakt ut, att just de här förövarna är nyanlända svenskar så är det ointressant för mig. Det är bara vissa män som våldtar men jag måste vara på min vakt mot alla, främst de jag känner väl, kanske till och med älskar.

Att så många män den 8 mars, internationella kvinnodagen, av alla dagar, tar på sig att föra polisens talan istället för min och andra kvinnors, befäster bara att vi lever i en våldtäktskultur. Jag blir nedstämd, ledsen och förtvivlad. Men inte överraskad.

6 thoughts on “Upp och nervända 8 mars

  1. Ett nej är alltid ett nej och så är det bara. Eller borde vara… Klädsel och eventuellt alkoholintag har inte med saken. Ett nej är ett nej. Det skulle innebära att en som var fel klädd och blev misshandlad skulle ha sig själv att skylla…

  2. När det är anonyma kommentarer så är de knappt värda att bemöta. Dom som är öppna med sina fördomar om kvinnor är lite mer påverkbara tror jag. Det kanske handlar om män med en dålig självkänsla ibland.

    • Det här var inte anonyma kommentarer. Det var på facebook, bekantas bekanta… Så trist att se deras kvinnosyn och rasism blomma ut!

  3. Otroligt dumt uttalande av polis. Kvinnor ska inte straffas för att det finns män som är dumma i hela huvudet. Vet inte om detta i Östersund har nån koppling till asylsökande/invandrare män som har felaktig kvinnosyn. Hur som haver har vi oavsett kön rätt att vistas var vi vill när vi vill utan att behöva vara rädda att bli skadade.

    • Det handlar om sju olika tollfällen, med olika angripare varje gång. Polisen har inte gått ut med nått signalement, men det verkar inte som att det finns något samband eller något med asylsökande att göra. Det är detsamma som alltid händer, men den här gången råkade det hända lite mer samtidigt än vanligt verkar det som.

Kommentera

