Bokrecension

F-ordet

#blogg100, inlägg 4

Recension!

F-ordet Mot en ny feminism, redaktör Petra Östergren

F-ordet

Den här boken tyckte jag var intressant att läsa, men jag håller inte med om särskilt mycket i den och jag lärde mig inte särskil mycket nytt. Jag blev tveksam redan i inledningen:

”För under några år firade feminismen fantastiska framgångar. Feminismen var en massmedial kelgris och ordet på allas politiska läppar. Alla ville vara feminister.

Men det fanns ett problem. Det fanns bara ett rätt och riktigt sätt att vara feminist på. Tänkte man annorlunda var man ingen riktig feminist. Och att kritisera var inte att tänka på.”

Jag känner inte alls igen mig. Men så hör jag inte heller till den lilla klick stockholmsbaserade mediala feministerna som samlas i den här boken. Jag lever ett vanligt liv långt ifrån den hypade elitistiska kulturmaffian. Jag känner inte till något ”riktigt” sätt att vara feminist på, jag vet att det finns olika strider och olika sätt att strida och att vi alla gör våra val. Jag behöver inte kritisera de som väljer andra strider än mig, eller strider på ett annat sätt, jag kan fokusera på mina egna val istället. som jag tycker att de flesta av dem som skriver i den här boken kan göra. Lägg energin på in egen strid istället för att strida mot andra som inte gör samma val…

Och det var oxå mycket min känsla efter att jag läst boken. Boken är uppbyggd genom ett antal längre eller kortare texter som var och en behandlar ett speciellt ämne. En del kan jag hålla med om, annat känner jag mig inte alls engagerad av och ytterligt annat ställer jag mig helt frågande till. Som texten om ”Machosex” av Boris Benulich där resonemanget bygger på att det är de killar som inte får sex som förespråkar att alla män är delaktiga i patriarkatet, medan kvinnor istället väljer de mest muskulösa männen att ha sex med. Allt bygger på författarens egna upplevelser och landar i slutsatsen att bara med mer machomän kan jämställdhet uppnås?!? Ja, det är precis lika svårt att förstå resonemanget på 10 sidor som på de här raderna…

I andra texter saknar jag en redaktör som styr upp stringensen. Som den text som handlar om att våldtäkt inte behöver vara det värsta som kan hända, det går att komma över en våldtäkt. Jag håller med om slutsatsen i essän, men reagerar på att författaren å ena sidan menar att våldtäkten inte behöver bli del av din identitet, å andra sidan ifrågasätter varför inga andra våldtagna är med i de debatter hon talar i. Hur vet hon det? Om det inte behöver bli en del av din identitet behöver du väl inte heller presentera dig som våldtäktsoffer i en debatt?

Ja, ja, jag har läst den, håller med vissa, håller inte med de flesta, undrar vad ågra av dem egentligen håller på med. Men det är OK! Alla får bedriva den strid de tycker är viktig och tillsammans förändrar vi världen! Heja oss!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: bok nummer 21.

 

5 thoughts on “F-ordet

  1. du är en av dem som hoppade på blogg 100 🙂 hoppas det går framåt med ditt pyssel o att du mår ok bra ha en fin dag o kvällen är din kram

  2. Det är väl därför råder så delade meningar om ordet feminism,
    finns så många förklaringar och åsikter.

    Såg Du att Liberalerna vill att män ska få avsäga sig faderskapet… om inte kvinnan gör abort har mannen rätt att vägra vara ”pappa”.

Kommentera

