Bokrecension / Feminism

Hatet

Hatet av Maria Sveland

Hatet

Den här boken varvar två olika trådar. Den ena är en serie texter, utifrån intervjuer, artiklar, TV-inslag och bloggar, om hur antifeminister på olika sätt angriper feminismen med hat. Den andra trådden är ögonblicksbilder ur författarens eget liv månad för månad efter att hon fått ett hatbrev som får bägaren av hat riktat mot henne att rinna över. Brevet som fick henne att skriva den här boken. En bok som, med hennes egna ord, ”… är ett försök att analysera det hat mot feminister och kvinnor som växer över hela världen. Ett försök att placera hatet i ett strukturellt, historiskt, politiskt och personligt sammanhang. En vilja att få syn på dess kärna.”

Det här är en viktig och otäck bok. Jag har varit feminist i hela mitt liv, även om jag varit det mer offentligt bara de senaste åren. Jag är förskonad, än, från den här typen av hat, men jag har nära vänner som fått otäcka påhopp och även dödshot. Det är så svårt att förstå. Hur kan det vara så skrämmande med kravet att kvinnor ska ses som likvärdiga med män att människor (ja, eller MÄN då) tycker sig ha rätten att hota (oftast med våldtäkt eller död) de (oftast kvinnor) som arbetar för jämställdhet. Hur kan hatet vara så oresonligt starkt?

Den här boken ger inga svar på just det, men den går igenom ett antal olika tillfällen där hatet blottlagts i all sin fulhet. Den täcker in de senaste 10 åren, och jag känner igen så mycket av det hon skriver om. Det är frågor jag varit intresserad av och följt med i och förundrats över vilka rättigheter män tar sig när det gäller att till varje pris skydda sig mot feminismen. Min analys av hatet är att feminister har rätt. Det finns ett patriarkat och det ger män fördelar och de fördelarna vill de till varje pris försvara och behålla. Då är tydligen inga metoder förbjudna.

En viktig bok som täcker in flera av de händelser de senaste åren som gjort feminister till lovligt byte. Med en lagstiftning som ligger hopplöst efter i den digitalisering som gett hatet så många nya sätt att blomma på. Läs!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: Bok nummer 17.

4 thoughts on “Hatet

Kommentera

