Bokrecension / Boktolva / Kaosutmaningen / Världsomsegling

Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien

Jag är så trött, trött, trött… Nytt besök hos min företagsläkare idag, förlängd sjukskrivning, nya mediciner och nya remisser för att försöka hitta roten till mina fysiska besvär. Tur jag kan roa mig med böcker…

Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien av Mohsin Hamid

Så blir du snuskigt rik

Det här var en kul bok att läsa. Ett alldeles eget grepp på konceptet ”Självhjälpsbok”, som dessutom är skräddarsydd för en enda person, dig. Boken beskriver ett liv, från ung och väldigt sjuk till gammal och sjuk igen… Men det liv som beskrivs är mitt. Eller ditt. Bokens tilltalar hela tiden läsaren som ”du”, och allt som händer huvudkaraktären är något som händer dig som läsare. Du går i skola, du arbetar, du har en affärsidé, du blir rik, du gifter dig och så vidare. Både ”du” och berättaren förblir utan namn hela boken.

Samtidigt som boken har det här, ganska lättsamma, angreppssättet, så beskrivs en tuff och svår verklighet i det som mest troligt är Pakistan, eftersom författaren kommer därifrån. Även landet, städer och byar förbi namnlösa genom boken. Om trånga bostäder, svarta jobb, vattenbrist, korruption, mördande konkurrens och bristfällig skolgång. Men även om livslång kärlek.

Den här boken är omöjlig att beskriva men härlig att läsa, så gör det, läs den!

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 16:de boken jag läser i år, det tickar på i alldeles lagom takt mot målet.
Boktolvan: Ja, en av de av mig tidigare olästa författare jag tänkt läsa i år.
Världsomseglingen: Pakistan, även om det inte är utskrivet i boken.
Kaosutmaning: 22. Läs en bok med en namnlös berättare.

9 thoughts on “Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien

  1. Lät som en rätt speciell bok den fångade mitt intresse.
    Har faktiskt kommit igång med läsandet lite nu, sedan vet jag inte om det var för att jag åkte tåg eller om jag kommit igång på riktigt. Har inte riktigt funnit ro än att läsa hemma.

  2. Ping: Bokmotsatser | Freja funderar

Kommentera

