Bokrecension / Kaosutmaningen / Världsomsegling

Budbäraren

Nu drar jag till Malmö för två dagars intensivt möte. Jag vet inte ens om jag kommer ha ork att kolla mello, förstår ni vilken uppoffring det är för mig! Jag tidsinställer några av mina recensioner när jag är borta, så jag kommer i kapp med dem. Dessutom hoppas jag möta en, kanske två, bloggvänner under mi nresa, det ser jag verkligen fram emot!

Budbäraren av Fred Vargas

Budbäraren

Det här är den tredje boken om Kommissarie Adamsberg som jag läser. Jag har läst dem i lite bakvänd ordning, men jag tror inte det gör så mycket. Eller så är det just det som gör att jag inte kunnat ta till mig kommissarien. Den här boken är ändå den jag tyckt bäst om. Jag gillar klientelet runt torget där budbäraren befinner sig, det är spännande personer. Tyvärr är de inte med i de andra böckerna.

Jag har personligen svårt för Adamsberg, han är en rätt trist och tråkig person, även om han i böckerna presenteras som en udda och unik människa. Det tränger inte igenom till mig i alla fall. Böckerna lever på att de har en annan typ av brottslighet än vad som är vanligt i genren. Författaren följer inte den vanliga mallen och det gör att jag överraskas på ett annat sätt än jag brukar. Så jag kommer nog att läsa fler böcker av Vargas, och fortsätta att reta mig på Adamsberg.

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: 89 kvar att läsa.
Världsomseglingen: Nu har jag besökt Frankrike!
Kaosutmaning: 11. Läs en bok med ett träd på omslaget, i alla fall delar av ett träd…

9 thoughts on “Budbäraren

  1. Jag förstår din uppoffring till fullo =/ Mello har ju alltid varit en kul höjdpunkt för dig, idag kan man gudskelov se Tv när man vill och orkar på nätet =) kram

  2. Jag blev tipsad om Vargas för inte så länge sen och läste hennes ”Cirkeltecknaren”. Jag är enbart positiv – inget följer den hederliga (tråkiga och förutsägbara) A1-mallen, man blir hela tiden överraskad. Plus det faktum att huvudpersonen inte är jättesympatisk, jag gillar det!

  3. Tänkte faktiskt på det när jag nu kikade in hos dig, om du skulle ha orken att följa mellon och skriva om den som du tidigare gjort.
    Bra att du väljer bort, för det ska du tänka på att göra. Välja bort vissa saker, så du orkar med det viktigaste i ditt liv.

    Kram

  4. Ja verkligen en uppoffring. Här brukar man ju få all info om Mello. Och jag som inte brukar kolla såg faktiskt för en gångs skull. Tyckte Robin var bäst. Hoppas du hade en bra resa! (utan migrän)

Kommentera

