Bokrecension

Davidsstjärnor

Dottern klarade inte av att gå till skolan och därmed klarade jag inte med att gå till jobet. Hon hade en natt fylld av panikångest och det resulterade i migrän för mig. Jag önskar så att jag vore frisk, stark och energisk så jag kunde vara ett bättre stöd till henne i det här! Jag skulle ha varit iväg på jobbet i dag, men då var ingen av de jag ska besöka på plats, så jag gör ett försök i morgon istället. Nu ska jag snart iväg på ett feministiskt möte och tanka energi. Vi ska planera inför 8 mars, jag njuter att få göra något utanför hemmet! I väntan på att det är dags att dra iväg så delar jag en kort recension med er, en form av avsked dessutom. Inte till er utan till författaren.

Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson

Davidsstjärnor

Det här är den femte boken i serien om Fredrika Bergman och Alex Reich, och nu ger jag nog upp snart. Jag kan inte komma överens med författarens, som jag tycker, kantiga sätt att skriva. Jag får ingen känsla för personerna, så jag blir inte engagerad i berättelsen, oavsett hur spännande eller personligt det blir. Jag har i princip redan glömt vad boken handlade om, fast jag alldeles nyss läste klart den. Jag glömmer ofta böckers handlingar, men det är sällan det går så här snabbt. Det jag brukar minnas är känslan jag hade under läsningen, och den känslan lockar inte till att läsa mer av författaren. Jag hoppas jag kommer ihåg det nästa gång jag handlar böcker…

Så här påverkas mina utmaningar

100 böcker under 2016: den 9:de boken i år. Som jag recenserar, jag har läst fler. Tack och lov, för det blir svårt att nå 100 om jag inte når 8-9 böcker per månad!
Kaosutmaning: 25. Läs en bok som utspelar sig under vintern, det kom jag i alla fall ihåg!

11 thoughts on “Davidsstjärnor

  1. Att Din dotter ska anpassa sig efter skolan,
    där hon inte fått det positiva bemötande varje individ borde få,
    att hon ska ändra sig – ändra sig för att passa in,
    kan ju ge vem som helst panik.

    Tyvärr verkar det ju vara så att ”offret” ska underordna sig å anpassa sig efter ”förövaren”. Hemskt. Jag önskar det blir ändring och det inom kort.

    jag tänker att det är inte konstigt att det sker skolskjutningar,
    skolan är den plats som formar de unga och ger väldigt många en skev bild av verkligheten.

    svar Familjen Bay som äger Wärdshuset skulle behålla restaurang och del av boendet för turister/konferenser osv men efter mindre än en vecka gav ägaren upp och lämnade hela Wärdshuset till Bert Karlssons flyktingverksamhet.
    Kommunen är fattig, får låna för att klara löner och löpande utgifter,
    det finns inga pengar att inom kommun sköta flyktingverksamhet.
    Det kommer nu om nån vecka 55 ensamkommande barn,
    det blir tufft för kommunen att ge dem det de har rätt till.

    • Skolan har gjort ett jättejobb NU, men de borde gjort det mycket tidigare. Trots allt de gör nu så är ju skolan för henne förknippad med som den var tidigare. Vi gör ett nytt försök på fredag…

  2. Så tråkigt att höra att det inte fungerade för din dotter. Men det är inte lätt att återgå när ryggsäcken är tung och måendet dåligt. Hoppas det ska fungera på fredag i stället. Tyvärr är det ju så att ju längre man stannar hemma desto svårare blir det. Men vad göra man… Hoppas verkligen det ska ordna sig.

  3. Klarer de ikke å lage et miljø som din datter trives i? Det er dor dårlig, men jeg er redd det er alt for vanlig, både i Sverige og i Norge.
    Håper hun finner veien ut av panikkangsten.
    Klem 🙂

Kommentera

